Projektarbejde i grupper á 4-5 studerende. Hver gruppe kan
trække på faglige vejledere indenfor områderne teknologi,
management, økonomi og informationsteknologi.
I temakurserne organiseres undervisningen som klasseundervisning,
holdundervisning eller workshop efter omstændighederne.
Projektet har til formål at give de studerende et grundlæggende
kendskab til basale forhold omkring produktion og
produktionsvirksomheder samt et grundlæggende kendskab til og
praktisk erfaring med problembaseret gruppearbejde. Projektet tager
afsæt i resultater og kompetencer fra projektet på 1.semester
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive en given produktionsvirksomhed ud fra en tværfaglig
synsvinkel, i relation til teknologi, management og økonomi.
Beregne ud fra givne forudsætninger, produktionsomkostninger
(Kostpris).
Beskrive en produktionsproces og beregn de økonomiske
konsekvenser af denne.
Skitsere ideer til alternativ design, af et givent produkt
(Produktmodning).
Beregne økonomiske og produktionsmæssige konsekvenser, af den
foreslåede produktmodning.
Simulering af virksomhedens valgte produktionssystem (ved hjælp
af et IT simuleringsprogram)
Analysere grundlæggende miljøaspekter – såvel interne som
eksterne – i relation til produkter og produktion af disse.
Analysere og reflektere over arbejdsprocessen, med vægt på
planlægning, kommunikation og samarbejde.
Kursusindhold:
Projektet videreudvikler kompetencer fra projekt 1.
Det tværfaglige projekt på 2. semester har produktionsprocesser som
overordnet tema. Projektet består af:
• Produktionsmodning af et produkt
• Opbygning af et produktionssystem incl.
styringssystemer, for en nærmere specificeret produktion.
• Introduktion til en forretningsmæssig beskrivelse
af produktionssystemet.
I tilknytning til projektarbejdet afholdes en række temakurser
inden for fagområderne management, miljø, simulering og
projektgennemførelse. Disse temakurser er udformet således, at de
understøtter projektarbejdet.
Litteraturhenvisninger:
-
Bemærkninger:
Planlagt undervisning er obligatorisk for projektdeltagerne. Alle
stillede delopgaver under projektforløbet skal afleveres som
forudsætning for deltagelse i eksamen. De inddrages i evalueringen
jævnfør beskrivelse i projektoplægget. Der afholdes afsluttende
projektfremlæggelse i kurset efterfulgt af en individuel eksamen.
Den samlede bedømmelse af alle delopgaver og den individuelle
eksamination skal hver for sig opfylde beståelseskriteriet. Hvis
dette er opfyldt fastlæggges karakteren som en samlet
vurdering.