Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at inddrage
bæredygtighed i design og udvikling af produkter.
Ved bæredygtighed forståes her den miljømæssige dimension (globale,
regionale og lokale miljøeffekter, ressourcer samt
affaldshåndtering) og den sociale dimension (CSR, arbejdsmiljø).
De studerende skal kunne inddrage disse dimensioner i et
livscyklusperspektiv for et produkt og derved være i stand til at
forbedre produktet i en mere bæredygtig retning.
De studerende arbejder med forskellige livscyklusmetoder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for de almindeligste miljøeffekter.
Kende til CSR og anvende enkle værktøjer
Opstille et formål for en livscyklusvurdering
Opstille en relevant fuktionel enhed for en livscyklusvurdering
af et produkt
Opstille en model af livscyklus for et produkt
Udføre en livscyklusvurdering af et produkt ved hjælp af
forskellige værktøjer
Bruge livscyklusvurderingen til at forbedre/udvikle
produktet.
Formidle resultatet af en livscyklusvurdering skriftligt og
mundligt
Kursusindhold:
Livscyklustankegang. Miljøvurdering af produkter og
miljødesign(Ecodesign).
Livscyklusvurdering ved hjælp af forenklede metoder (MEKA) og ved
hjælp af PC værktøj.
Ressourcer, vugge til vugge, miljøeffekter, affaldshåndtering.
CSR, miljømanagement og arbejdsmiljø.