46920 Ph.d.-sommer skole: Remote Sensing for Wind Energy
Engelsk titel:
PhD Summer School: Remote Sensing for Wind
Energy
Sprog:
Point( ECTS )
2,5
Kursustype:
Ph.d.
Kurset udbydes under åben uddannelse
Undervisningens placering:
Risø Campus
Undervisningsform:
Forelæsninger, øvelser og demonstrationer
Kursets varighed:
[Kurset følger ikke DTUs normale
skemastruktur]
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 30
Overordnede kursusmål:
At give de studerende en bred viden om og forståelse for de særlige
krav, der stilles til virksomheder, der er underlagt GMP eller ISO
kvalitetssikringssystemer. Træning i at arbejde i grupper.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere remote sensing udstyr beregnet for Vindenergi
At sammenligne forskellige remote sensing data fra forskellige
sensorer
At benytte flow korrektioner beregnet for lidar
at udvikle en typisk målingsplan ved hjælp af remote sensor
udstyr udviklet til vindenergi
At evaluere data modtaget fra måleudstyret ved hjælp af signal
processering
At beregne flow justeringer for lidars
at forklare teknikker ved observation af turbulens
at identificere fejlbehæftede data fra måleudstyret
at identificere fordele og begrænsninger ved brug af
forskellige måleinstrumenter
Kursusindhold:
This 4-day summer school will focus on advances in remote sensing
techniques useful in wind energy. The themes to be covered are
development, instrument configuration, signal processing, data
analysis and applications of various remote sensing instruments:
SODAR, LIDAR, RASS, ceilometers and SAR among others, both ground-
and satellite-based instruments. Applied use includes wind resource
mapping, wind profiling, power curve, wind loads, turbulence, and
wind turbine control. Theoretical aspects of scattering and
atmospheric boundary-layer characteristics relevant in remote
sensing for wind energy will also be covered. Practical experiments
will demonstrate remote sensing methodologies, and advantages and
limitations will be discussed.