At give de studerende et overblik over de grundlæggende principper
i modellering og balancering af elsystemer med mange vindmøller.
Kurset giver de studerende en introduktion til modellering af
elsystemer og af vindmøller. Endvidere gives et overblik over
hvordan vindmøllerne kan påvirke og bidrage til regulering af
frekvensen i elsystemet. For at adressere disse udfordringer er en
betydelig bestanddel af kurset afsat til teori og anvendelse af
modellering og computer simulering. De studerende forventes at
udvikle kompetencer i at formulere simple matematiske modeller,
håndtere data, implementere og forklare modellerne og analysere
resultaterne (dette vil delvist foregå ved at arbejde i grupper i
forbindelse med computerøvelserne).
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare og anvende de grundlæggende begreber om regulering af
frekvensen i elsystemet.
Beskrive de basale dynamiske modeller for generatorer, laster,
regulatorer såvel som vindmøller.
Forklare grundlæggende begreber om vindmøller, herunder
vindmølletyper, power curve og optimaleffekt.
Opbygge og implementere dynamiske modeller i Matlab og
Simulink.
Implementere en simpel dynamisk simuleringsmodel for frekvens
regulering i et elsystem med vindmøller i Simulink.
Udføre modelkørsler og verificere modellerne under forskellige
antagelser såsom forskellige belastninger og vindscenarier i
elsystemet.
Analysere, forklare og præsentere modelresultaterne.
Beskrive vindmøllernes bidrag til regulering af frekvensen i
elsystemet.
Kursusindhold:
General introduktion til regulering af frekvensen. Kort beskrivelse
af modellering repræsentationerne.Introduktion til Matlab og til
dynamisk modellering i Simulink. Dynamisk modellering af et
elsystem, med simple modeller for generator, laster og regulatorer.
Introduktion til vindkraft modellering. Simpel dynamisk modellering
og styring af både fast og variabel hastigheds vindmøller.
Hovedfokus i kurset ligger på simpel dynamisk modellering for
frekvenskregulering af et ø-elsystem med mange vindmøller. De
studerende vil arbejde i grupper (maksimum tre studerende) på
slutningsopgaven. Resultatet af gruppearbejdet dokumenteres i en
rapport, som skal godkendes før eksamen.