Undervisningen foregår over 7 kursusgange á 4 timer og vil
bestå i en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere, studerende
og inviterede gæsteundervisere, diskussioner, studiekredse og
vejledning. Omstående foreløbige kursusplan er en overordnet
ramme
Kursets varighed:
[Kurset følger ikke DTUs normale
skemastruktur]
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 2
Overordnede kursusmål:
Formålet med kurset er at bibringe kursisterne en viden om hvad der
forstås ved arbejdsmiljøledelse og kvalitetsledelse, samt hvilke
elementer og indsats det rummer for at opnå et vellykket resultat.
Herunder de teorier og metoder, som underbygger hvorfor det er værd
at have fokus på disse temaer og hvordan man med held kan anvende
dem i konkrete opgaver.
Formålet med at gennemføre arbejdsmiljø- og kvalitetsledelse er:
1. at minimere risikoen for at medarbejdere kommer til skade i
arbejdstiden
2. at minimere risikoen for at der opstår svigt i byggeprocessen,
som medfører at der afleveres med mangler eller at der senere
opstår skader på bygningerne
3. at forbedre virksomhedens effektivitet og produktivitet gennem
et godt arbejdsmiljø
4. at sikre virksomheden et image, som kan tiltrække gode
medarbejdere og kunder
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå hvilke arbejdsmiljøproblemer og konsekvenser der er
generelt og i byggebranchen specielt
Forstå hvilke kvalitetsproblemer og konsekvenser der er
generelt og i byggebranchen specielt
Forstå på hvilken måde der kan skabes forebyggelse og kendskab
til metoder til brug for det forebyggende arbejde
Forstå teorier, metoder og praksis bag de regulerende,
normative og kulturelle virkemidler i ledelsesarbejde overfor de 2
genstandsfelter
Kunne gennemskue på hvilken måde den erhvervede viden og
forståelse kan integreres i byggeprocessen
Kunne anvende den erhvervede viden i forskellige målrettede
ledelsessystemer som kan resultere i forandringer og forbedringer
af performance
Udarbejde en skriftlig opgave om et aftalt tema, med
udgangspunkt i egen virksomhed
Udarbejde og fremlægge en præsentation om anvendelse af viden
og den skriftlige opgave
Bidrage med konstruktiv kritik til andres faglige oplæg i
relation til kursets emne
Kursusindhold:
Bygge- og anlægsbranchen er en branche, hvor omfanget af såvel
arbejdsskader, som svigt, mangler og skader mere hører til dagens
orden den det modsatte. Tet er erkendt også i branchen, at man ikke
kan komme disse problemer til livs uden en stærk prioritering og et
stort ledelsesmæssigt engagement i en kvalitetssikring.
Litteraturhenvisninger:
Følgende bøger udleveres som gennemgående lærebøger:
- Helen Lingard and Steve Rowlingson "Occupational health and
safety in construction project management", Spon Press 2005
- Kompendium, der har samlet væsentlig viden om arbejdsmiljø og
arbejdsmiljøledelse
- Kompendium, der har samlet væsentlig viden om kvalitetsstyring
- Graham M. Winch, Managing Construction projects
- Arbejdsmiljø i Dansk Byggeri, 2011
Bemærkninger:
Da uddannelsen Master i Ledelse af Byggeri, som kurset udbydes
igennem, ikke længere har optag af nye studerende, oprettes kurset
udelukkende for at afslutte nuværende studerende på uddannelsen (i
F14, er der to studerende, som mangler kurset).