De studerende skal have et elementært kendskab til de metoder, der
er relevante ved planlægning af byer og bebyggelser, således at de
ved semestrets slutning er i stand til at skitsere en løsning på en
byplanopgave. De studerende skal lære at vurdere, hvilke problemer
der er et givet sted, og hvilke løsninger der vil være
hensigtsmæssige på stedet. De skal være i stand til at reflektere
over sammenhængen mellem bebyggelsen, infrastrukturen og de
mennesker, der bor i eller på anden måde bruger byen. På den måde
bygger kurset op til de følgende kurser i by- og
bygningsdesign.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende forskellige rumlige virkemidler ved indretning af det
offentlige rum
Opstille idegrundlag og argumentere for samme for indretning af
bydele og byrum. Idegrundlaget skal demonstrere kendskab og
forståelse for bydelens/byrummets potentielle udviklingsmuligheder
og sammenhænge.
Opstille program for dimensionering af bydele, der viser
simpelt kendskab til dimensionering af byens veje, pladser, boliger
og servicefunktioner samt kunne skitsere en sammenhængende plan,
der viser hvorledes bydele og byrum kan indrettes.
Anvende og anvise enkle metoder til registrering af byens
eksisterende forhold, dvs af såvel fysisk-funktionelle forhold som
mere kvalitative forhold i byen.
Redegøre for anvendelse af enkle virkemidler med henblik på
udvikling af miljømæssigt bæredygtige byer.
Udpege bygninger og bymæssige sammenhænge, der demonstrerer
overordnet kendskab til by- og bygningshistoriske værdier.
Demonstrere kendskab til løsning af trafikale miljømæssige
problemstillinger, dvs. støj og sikkerhedsmæssige problemstillinger
ved forskellige trafikale løsninger.
Redegøre overordnet for gældende regler for det formelle
plansystem og for inddragelse af offentligheden i den fysiske
planlægning.
Selvstændigt benytte sine faglige kompetencer ved løsning af
praktiske, ingeniørmæssige problemer.
Være handlingsorienteret i løsning af konkrete, tekniske
problemstilllinger.
Anskue systemer og sammenhænge analytisk og som komplekse
helheder.
Fremlægge og præsentere resultater både skriftligt og mundtligt
inden for givne rammer.
Kursusindhold:
Planlægningsprocesser og -metoder på byniveau, mennesker og miljø,
natur- og miljømæssige forhold, bygge- og planlovgivningen,
byøkologi, byfornyelse, byomdannelse, boligtypernes udvikling,
rumlige studier, dialogorienterede planlægningsprocesser, metoder
og analysemodeller så som: registreringsmetoder og
planlægningsanalyser herunder steds-, funktions-, erhvervs- og
trafikanalyser, landskabsanalyser, elementær planlægningsteori. Der
lægges i undervisningen vægt på eksempler. Det forudsættes, at de
studerende følger den " offentlige "
gæsteforelæsningsrække med arkitekter m. fl.
Bemærkninger:
Kurset er forbeholdt Diplom Bygningsdesign, Architectural
Engineering.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk