At give de studerende en metodisk viden og øvelse i, hvorledes
strategisk simulering kan forbedre ledelsens muligheder for at
styre systematiske forandringer af produktion, service og
innovation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for de forudsætninger, som ligger til grund for
scenariet og den numeriske simulering
Udvikle scenarier, som er konsistentre med
forudsætningerne
Vælge input og output variable til brug for den numeriske
simulation
Anvende narrativ og numerisk simulering inden for et afgrænset
problemfelt, så de to metoder supplerer og interagerer med
hinanden
Udforme scenarier og simuleringsmodeller, som på den ene side
udfordrer den nuværende praksis, og på den anden side er troværdig
som en mulig fremtidig praksis
Foretage en systematisk verificering og validering af den
numeriske simuleringsmodel
Give en klar, visuel og logisk argumenteret fremstilling af
simuleringsmodeller og resultaterne
Analyse og evaluere deres egen metodiske simuleringspraksis i
relation til kursets øvrige læringsmål
Kursusindhold:
Kurset fokuserer især på en i dansk sammenhæng helt ny
kombinationen af narrative og numeriske simuleringsmetoder af
relevans for strategisk ledelse inden for produktion, service og
innovation. Således kombineres scenarieanalyse med computer
simuleringsmodeller i et praktisk orienteret projektarbejde inden
for et afgrænset empirisk felt.Dette felt kan være organisatoriske
og/eller tekniske forandringer, der indgår som led i den
strategiske ledelse inden for en virsomhed eller en institution.
Eksempler er organisering af proces-flow, videns-delings systemer,
målstyringssystemer som f.eks. balanced scorecard, lean-processer
og/eller kompetenceudviklings strategier. Kurset har således
relevans for studerende, som sigter mod at kvalificere sig inden
for området strategisk ledelse og konsulentarbejde i privat eller
offentligt regi