F1A, F1B, Der aftales yderligere eksamensdatoer i
startern af kurset herunder lørdag og søndag
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Overordnede kursusmål:
Formålet med kurset er at den studerende får kendskab til
væsentlige begreber og værktøjer i projektledelse og får indsigt i
projektledelse i praksis.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Præsentere og diskutere teori, begreber og værktøjer inden for
projektledelse
Redegøre for fordele og udfordringer ved
projektarbejdsformen
Redegøre for valget af forskellige
projektledelsesværktøjer
Redegøre for de ledelsesmæssige opgaver i projekter
Redegøre for udfordringerne i forbindelse med at få en
projektgruppe til at fungere optimalt.
Anvende denne viden til at indsamle og analysere praktiske
udfordringer i forbindelse med gennemførelsen af projekter i
virksomheder
Analysere den praktiske anvendelse af projektledelsesværktøjer,
herunder at analysere problemer og afvigelser i forhold til
projektledelsesteorien og opstille anbefalinger til løsning af
problemerne
Udarbejde en rapport, der fremstiller et kompleks problem,
analysen heraf og sammenfatter dette til en konklusion.
Deltage i ledelsen af et projektteam.
På baggrund af de opnåede analytiske kompetencer og praktiske
erfaringer kan den studerende opstille elementerne i planlægningen
af et ingeniørprojekt i en virksomhed og redegøre for de typiske
udfordringer projektet vil møde.
Den studerende kan uden forberedelse gennemføre kontekstuelle
analyser vedrørende projektledelse.
Kursusindhold:
Lærebog og forelæsninger giver de studerende den teoretiske
baggrund for projektledelse: Vigtige begreber og værktøjer til
planlægning og ledelse af projekter. Den organisationsteoretiske
baggrund for den stadig stigende betydning projektledelse.
Projektledelse som ingeniørens primære ledelsesværktøj i
informationssamfundet.
Den studerende skal lære væsentlige begreber og værktøjer:
Målsætning og succeskriterier, interessentanalyse og risikoanalyse,
milepælsplanlægning og aktivitetsplanlægning, organisering, ledelse
og styring af projekter, læring og vidensledelse i projekter.
De studerende arbejder i projektgrupper og lærer at anvende
projektledelse i deres eget arbejde og at fremlægge deres
resultater for erfarne projektledere fra ingeniørvirksomheder.
I projektarbejdet skal de studerende undersøge og analysere
projektarbejdet i praksis typisk i en virksomhed. De skal anvende
teori og værktøjer i deres analyse og får derved en praktisk
erfaring med teori og værktøjer. Undersøgelsen af projektledelse i
praksis giver derudover de studerende indsigt i de udfordringer der
møder projektlederen og nødvendigheden af at tilpasse de anbefalede
værktøjer til den organisatoriske kontekst
Litteraturhenvisninger:
"Power i projekter & porteføljer"
af Mette Lindegaard og John Ryding Olsson. Udgivet af Jurist- og
økonomforbundets forlag.
Bemærkninger:
Som et pilotprojekt, vil de studerende kunne blive certificeret i
forhold den nye internationale projektledelsesstandard (ISO 21500).
Dette sker ved erhvervelsen af standarden gennem vores
samarbejdspartner DS Certificering, samt beståelse af en ”multiple
choice” prøve i afslutningen af kurset. Hvis den studerende har
købt standarden samt bestået prøven udsteder DS Certificering et
certifikat til den enkelte studerende. Processen for salget af
offentliggøres ved kursusstart.