En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne
demonstrere en bred forståelse for livscyklustankegangen anvendt
til analyse og syntese af løsninger samt ledelse ift. disse, for at
minimerer miljømæssige og socio-økonomiske effekter som produkter
og produkt-porteføljer medfører gennem deres livscyklus og over
hele værdikæden.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Frembringe et produktsystemoverblik med relevante ind- hhv.
udløbende flows af materialer, informationer, penge o.l. gennem
livscyklussen
Frembringe et overblik over det netværk, virksomheden er del
af, inkl. dens stakeholders og andre aktører, som har direkte eller
indirekte relation til virksomhedens produkt
Planlægge og overordnet kunne udføre en lang række målrettede
LCM-tiltag i forhold til et produkt af en given virksomhed eller
organisation, herunder:
Udvælge og anvende værktøjer og tiltag, som støtter
LCM-arbejdet, herunder Livscyklusvurdering/LCA og
kommunikationsværktøjer (f.eks. Ecolabels type I, II, III)
Forstå og fortolke LCA-resultater og indsamle relevante andre
produktsystemdata og integrere disse i en Miljøvaredeklaration/EPD
efter ISO 14025.
Definere og argumentere for relevante LCM-elementer og KPIere
ift. en selvdefineret miljøstrategi.
Arbejde selvstændigt i en gruppe med andre studerende, evt. fra
forskellige studieretninger
Selvstændig at identificere og kritisk analysere offentligt
tilgængelig information om livcyklus-arbejde af udvalgte
industrivirksomheder
Kursusindhold:
Introduktion til livscyklusbegrebet og livscyklusledelse/LCM inkl.
deres historie. Eksempler på anvendelser af LCM i industrien og i
offentlige organisationer. Introduktion til
implementeringsprocesser af LCM i en organisation, inkl. udformning
og anvendelse af Key Performance Indikatorer (KPIer). Gennemgang af
livscyklusvurdering/LCA og dens anvendelse som vurderingsværktøj
for miljømæssige effekter, inkl. forenklede versioner som Screening
LCAer, MEKA-analyser og Carbon Footprinting. Introduktion til
Aktør-Netværks-Teorien og dens anvendelse for stakeholder-analyser.
Gennemgang af værktøjer til støtte for typiske beslutninger i de
forskellige faser af et produkts livscyklus – både kvantitative
beregningsprogrammer til miljømæssige og grove økonomiske
vurderinger – og kvalitative miljøværktøjer, f.eks.
designguidelines.
Litteraturhenvisninger:
EU's ILCD Handbook, ISO 14000-serien af standarder, UNEP SETAC
Life Cycle Initiative, “Life Cycle Management – A business guide to
sustainability”, 2007
Bemærkninger:
Sideløbende med gennemgang af teori og eksempler vil der udføres
gruppearbejde som består i udviklingen af en (miljø-)
bæredygtighedsstrategi for en bestemt organisation. Dette omfatter
anvendelse af teorier i praksis f.eks. ved at bestemme og beskrive
passende LCM-elementer til strategien og/eller beslutte om,
hvorvidt der vil søges om visse (typer af) miljømærker og hvilke
KPIer der vil anvendes. Kurset er planlagt til at slutte med en
præsentation fra hver gruppe.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Kursusansvarlig:
Niki Bey , Lyngby Campus, Bygning 426, rum 106, Tlf.
(+45) 4525 6004 ,
niki@dtu.dk
Institut:
42 DTU Management
Engineering
Tilmelding:
I CampusNet
Sidst opdateret: 27. maj, 2013
Kopier links for linkning til denne kursusbeskrivelse
Denne version:
Nyeste version:
Denne version vil altid linke til denne version af kursusbeskrivelsen.
Nyeste version vil linke til den nyeste version af kursusbeskrivelsen.