Formålet er at gøre den studerende i stand til at arbejde med
strategisk planlægning med henblik på at omstille byers tekniske
infrastruktur. Vi vil fokusere på sammenhænge mellem byen og
infrastrukturen. Vi vil arbejde ud fra et transformativt
perspektiv, hvor planlæggeren anses for at være en aktiv
forandringsagent, som gennem strategiske valg kan være med til at
konfigurere en ønsket udvikling af teknisk infrastruktur; f.eks. i
retning af miljømæssig bæredygtighed, social lighed eller større
bykvalitet. Vi vil arbejde med implementering af visioner for den
fremtidige udvikling med udgangspunkt i konkrete sociotekniske
analyser af byen og dens infrastruktur.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
analysere udviklingen af byers infrastruktur ud fra en relevant
faglig omstillingsmæssig sammenhæng
inddrage og anvende relevante byplanlægningsteorier i en
strategisk omstillingsproces
gennemføre og redegøre for en empirisk analyse af en by og dens
infrastruktur
fortolke byen og dens infrastruktur som sammenhængende tekniske
og sociale strukturer i samfundet
opstille relevante visioner for omstilling af byens
infrastruktur med udgangspunkt i teoretiske og empiriske
overvejelser
udpege innovative og kreative tiltag og løsninger, der
understøtter den ønskede vision
udarbejde et forslag til en strategisk plan for udvikling af
byers infrastruktur, der lever op til akademiske krav om
dokumentation, kildekritik og selvstændig refleksion
evaluere den strategiske plan ift.
implementeringsudfordringer
kommunikere og formidle strategiske overvejelser, både
akademisk og alment forståeligt
Kursusindhold:
Igennem kurset arbejder de studerende med udvikling af en
strategisk plan for en selvstændigt udvalgt by og dens tekniske
infrastruktur. De studerendes projektarbejde i grupper støttes op
af faglige forelæsninger og diskussioner, som støtter de studerende
i at kunne udvikle strategiske planer. De studerende bliver gjort
bekendt med grundelementerne i strategisk byplanlægning samt
omstillingsteori. De studerende lærer om de arbejdsprocesser, der
relaterer sig til udarbejdelse af strategiske planer med henblik på
at gøre dem i stand til selvstændigt at afsøge, identificere og
inddrage relevant teori, foretage konkrete metodiske valg for den
empiriske analyse samt formidle og argumentere for den ønskede
strategi. De studerende vil være aktivt involveret i
undervisningen.
Eksempler på projekter kunne være at arbejde med omstilling til
højklassede systemer for bløde trafikanter, affaldssortering som
socialt eksperiment eller en mere rekreativ måde at håndtere
regnvand på. Der kan arbejdes i forskellige bymæssige skalaer og
med forskellige temaer.
Kurset er relevant for ingeniørstuderende, der gerne vil arbejde
med udvikling af innovative visioner og løsninger, som udfordrer
etablerede systemer og tænkemåder i relation til planlægning af
byer og teknisk infrastruktur; f.eks. i forhold til fremtidig
klimatilpasning af forsynings- eller trafiksystemer.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk