Særlig dag, Særlig dag, de sidste 2 dage af
kurset
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
11251 og 11055
Pointspærring:
Anbefalede forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 35
Overordnede kursusmål:
Kursets overordnede mål er at gøre de studerende i stand til at
forstå hvad arbejdsmiljøet handler om, samt at kunne varetage de
opgaver, som en sikkerhedskoordinator har i byggeriet gennem alle
faser fra idé til aflevering.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
forstå hvad den lovbundne sikkerhedskoordinator-rolle indebærer
i såvel design som udførelsesfasen ved byggeri
opnå viden om de organisations- og ledelsesformer, som positivt
medvirker til at skabe sikkerhed og sundhed i en byggeproces
opnå viden om Arbejdsmiljølovens krav til et byggeprojekt samt
opnå indblik i arbejdsmiljøapparatets opbygning og funktion
kunne identificere de relevante arbejdsmiljøfaktorer og risici,
som forekommer i byggeprocessens arbejdsopgaver
forstå de vigtige arbejdsmiljømæssige krav og funktioner, der
stilles til ingeniører i byggeriet, således at byggeriet kan
gennemføres uden menneskelige skadevirkninger
vurdere og analysere de relevante arbejdsmiljøproblemer ud fra
en teoretisk forståelsesramme
kunne organisere og deltage i gruppearbejde ifm. analyse af en
arbejdsplads
evaluere og give konstruktiv kritik på eget og andres
arbejder
Kursusindhold:
En stor del af kurset anvendes til gruppearbejde, som både udfoldes
i tilknytning til en bestemt byggevirksomhed, i forhold til analyse
af et bestemt arbejdsmiljøemne og i forhold til formidling og
videndeling på hele holdet. Der skal i kursusforløbet løses to
opgaver. Den ene omfatter en bred analyse af en byggearbejdsplads
med henblik på de arbejdsmiljøpåvirkninger, som disse har for
den/de, der arbejder med dem. Her indgår diskussion af
traditionelle arbejdsmiljø-påvirkninger, såvel akutte risici, som
fysiske og psykiske risici, ligesom gældende lovgivning og
regeldannelse på arbejdsmiljøområdet indenfor sektoren inddrages.
Resultatet af analysen fremlægges til diskussion på hele holdet.
Den anden opgave omfatter søgning, analyse og sammenskrivning af
aktuel viden på et nærmere specificeret arbejdsmiljøemne. Opgaven
skal i såvel skriftlig som mundtlig form formidles som
læringsbidrag til de øvrige studerende. Endelig tilbyder kurset
kontakt til en lang række centrale aktører indenfor byggeriets
arbejdsmiljøarbejde.
Litteraturhenvisninger:
* Branchearbejdsmiljøråd for Bygge og Anlæg (2001) Håndbog for
sikkerhedsgruppen Bygge og Anlæg.
* Entreprenørskolen, M. Tolstrup (red) (2.udg. 2006); Arbejdsmiljø
i dansk byggeri.
Arbejdsmiljø i byggeprocessen, Kirsten Jørgensen, Dag Sander og Åge
Staghøj, DTU Management, rapport 7. 2009