Ud fra forståelser af synteseprocessen, sociotekniske forhold og
indsigt i domænet i det aktuelle projekt skal den studerende
gennemføre en helhedsorienteret system-udviklingsopgave. Resultatet
af projektforløbet skal være, at de studerende selvstændigt er i
stand til at tilrettelægge og bidrage til gennemførelse af
designprojekter. Den studerendes refleksioner vedrørende
projektarbejdet skal gælde afvejninger af både trade-offs og
målopfyldelse.
Ud over den konkrete indsigt og færdighed i designprocessen, skal
den studerende også have suppleret sine personlige kompetencer i
form af holdninger i relation til den praktiske, komplekse
gennemførelse og den studerendes roller heri.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
afgrænse og beskrive et socioteknisk system
gennemføre syntesearbejde m.h.t. idé- og konceptskabelse.
formulere mål, definere opgaver og koordinere opgaver.
analysere et system ud fra relevante perspektiver
re-designe et system med henblik på at optimere og forbedre
udvalgte egenskaber
forstå den praktiske, komplekse gennemførelse af
designprocesser og den studerendes egen rolle heri.
levere og kommunikere en gennemarbejdet designløsning.
kunne redegøre for designløsningens anvendelse i kontekst.
give en reflekteret kritik af andres designarbejde og
resultater.
arbejde sammen med andre i design og definere egen rolle i
arbejdet.
Kursusindhold:
Projektarbejdet har især fokus på udviklingen af services og
systemer.
Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og
mønstre for helhedsdesign:
- produktudvikling initieret i overensstemmelse med en virksomheds
eller klients strategier og mål, med udnyttelse af virksomhedens
viden og kompetencer;
- avanceret design baseret på avanceret domæneviden anvendt på
systemer og produkter med et højt udviklingsstade og med stor
kompleksitet, dvs. situationer, hvor konstruktive bidrag kræver
specialistviden og systemindsigt;
- udviklingsforløb med fokus på koordinering og interaktion; samt
- udviklingsforløb med fokus på konfigurering, modularisering,
vidensmanagement eller andre tværgående udviklingsforhold.
- produktions- og servicesystem design
- arbejdssystemer som konfigurationer af mennesker, organisation,
artefakter, rum og processer
Der fokuseres i projektet på designprocessen med vægt på den
praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes rolle
heri.
Bemærkninger:
Kurset er åbent for studerende fra alle kandidatretninger
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk