2013/2014

42071 Udviklingsprojekter i en organisatorisk kontekst

Engelsk titel:

Development projects in an organizational context

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

E2A (man 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsning, øvelser og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41071

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 20 Maksimum: 80

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at introducere de studerende til muligheder og begrænsninger i forbindelse med organiseringen af udviklingen af produkter og services. Det indebærer en forståelse af metoder, data of organisationsformer som benyttes til styring og koordinering af produktudviklingsforløb og innovative projekter i en organisatorisk sammenhæng.

Kurset skal samtidig give de studerende en forståelse af dilemmaer og konfliktende kriterier for udvikling som f.eks krav om kontrol og effektivitet i mere rutinepræget udvikling kontra krav om mere innovative og mindre formelle udviklingsforløb og fremgangsmåder.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere fasemodeller og mere agile modeller i produktudvikling og deres anvendelse
  • dentificere værktøjer, metoder og situationer relateret til produktudvikling
  • Analysere drivkræfter og begrænsninger som design- og innovationsprojekter udsættes for i en organisatorisk kontekst
  • Forstå betydningen af sociale systemer og politiske hensyn i udviklingen af produkter og services
  • Forstå betydningen af videndeling, videnledelse og læring i produktudvikling
  • Forstå interaktionen mellem designprojekter og andre funktioner og aktiviteter i virksomheden som f.eks. fremstilling, teknologiudvikling, "human ressources" etc.
  • Forstå design projekter i en porteføljeledelsessammenhæng
  • Retfærdiggøre allokering af ressourcer til udviklingsprojekter i en organisatorisk sammenhæng
  • Definere forskningsemner og -spørgsmål og analysere case studier med henvisining til litteratur om emnet

Kursusindhold:

Kurset præsenterer eksempler på tilgange til produktudvikling placeret i organisatorisk sammenhæng samt de dilemmaer organisationer står overfor i tilrettelæggelsen af disse processer. Udvikling af produkter ses som forankret i organisatoriske processer og som del af en forretningsstrategi. Dette omfatter følgende temaer:

- Tilrettelæggelse og organisering af udvikling af produkter: fasemodeller, milepæle, disponeringsmodeller og agile metoder

- Produktudviklingens samspil med produktion, marketing, strategi, miljøafdeling, porteføljeledelse, samt 'roadmapping'

- Produktudviklingens og innovationsprojekters aktivitetsmønstre, egenart, organisatoriske placering, og sourcing

- Etablering af innovative teams. Sammensætning af projektgrupper og samarbejde på tværs af fagområder og organisatoriske skel

- Videndeling gennem praksisfællesskaber og grænsegængere

- Interessenter, sociale systemer og politiske dimensioner i design og innovationsprojekter

Bemærkninger:

Kurset er obligatorisk for studerende på "Design og Innovation", som derfor har fortrinsret hertil.

Kursusansvarlig:

Saeema Ahmed-Kristensen , Lyngby Campus, Bygning 426, rum 127, Tlf. (+45) 4525 5563 , sakr@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 25. april, 2013