Kursets mål er at introducere de studerende til muligheder og
begrænsninger i forbindelse med organiseringen af udviklingen af
produkter og services. Det indebærer en forståelse af metoder, data
of organisationsformer som benyttes til styring og koordinering af
produktudviklingsforløb og innovative projekter i en organisatorisk
sammenhæng.
Kurset skal samtidig give de studerende en forståelse af dilemmaer
og konfliktende kriterier for udvikling som f.eks krav om kontrol
og effektivitet i mere rutinepræget udvikling kontra krav om mere
innovative og mindre formelle udviklingsforløb og
fremgangsmåder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere fasemodeller og mere agile modeller i
produktudvikling og deres anvendelse
dentificere værktøjer, metoder og situationer relateret til
produktudvikling
Analysere drivkræfter og begrænsninger som design- og
innovationsprojekter udsættes for i en organisatorisk kontekst
Forstå betydningen af sociale systemer og politiske hensyn i
udviklingen af produkter og services
Forstå betydningen af videndeling, videnledelse og læring i
produktudvikling
Forstå interaktionen mellem designprojekter og andre funktioner
og aktiviteter i virksomheden som f.eks. fremstilling,
teknologiudvikling, "human ressources" etc.
Forstå design projekter i en porteføljeledelsessammenhæng
Retfærdiggøre allokering af ressourcer til udviklingsprojekter
i en organisatorisk sammenhæng
Definere forskningsemner og -spørgsmål og analysere case
studier med henvisining til litteratur om emnet
Kursusindhold:
Kurset præsenterer eksempler på tilgange til produktudvikling
placeret i organisatorisk sammenhæng samt de dilemmaer
organisationer står overfor i tilrettelæggelsen af disse processer.
Udvikling af produkter ses som forankret i organisatoriske
processer og som del af en forretningsstrategi. Dette omfatter
følgende temaer:
- Tilrettelæggelse og organisering af udvikling af produkter:
fasemodeller, milepæle, disponeringsmodeller og agile metoder
- Produktudviklingens samspil med produktion, marketing, strategi,
miljøafdeling, porteføljeledelse, samt 'roadmapping'
- Produktudviklingens og innovationsprojekters aktivitetsmønstre,
egenart, organisatoriske placering, og sourcing
- Etablering af innovative teams. Sammensætning af projektgrupper
og samarbejde på tværs af fagområder og organisatoriske skel
- Videndeling gennem praksisfællesskaber og grænsegængere
- Interessenter, sociale systemer og politiske dimensioner i design
og innovationsprojekter
Bemærkninger:
Kurset er obligatorisk for studerende på "Design og
Innovation", som derfor har fortrinsret hertil.