Målet med kurset er at sætte de studerende i stand til at analysere
og tolke udviklinger i samfundet (subkultur, brugergruppe,
teknologi m.v.) og oversætte disse til rammer for udvikling af nye
produkter og teknologier. Den tilhørende begrebsmæssige ramme
udgøres af udviklingsarenaen, der beskrives ved aktører og rum.
Analysen af udviklingsarenaen og forståelsen af eksisterende
udviklingspor og aktørverdener danner grundlag for at fremskrive
mulige fremtidsscenarier, der vil fungere som pejlemærker i
analysen af konceptets potentiale.
Begrebsrammen for løsningstænkningen er et koncept, der skal have
sin eksistensberettigelse i såvel en behovs- og markedsdimension
(ideen med) som en teknisk realiseringsdimension (ideen i).
Endvidere skal et koncept repræsentere en ny løsning med et
betydningsfuldt og markant forbedret indhold i forhold til de
eksisterende.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
analysere grundlaget for og opstille en udviklingsarena for en
given produkttype
identificere temporære udviklingsspor og forklare de forhold,
der skaber dem
analysere aktørverdener og bruge dem til at konfigurere
udviklingsarenaer
opstille den konkrete udviklingsarena med tilhørende
udviklingsspor, aktørverdener og brydninger for eksisterende
cases
identificere de brydninger, der er i udviklingsarenaen, og som
influerer på valg af koncept
opstille, analysere og vurdere koncepters værdi og
realiserbarhed
udarbejde et beslutningsgrundlag for at foretage et eller flere
konceptvalg
iscenesætte designarbejde ud fra en vurdering af omfang,
kompleksitet og ønsket resultat
udpege forskydninger på arenaen som vil følge af
konceptvalg
foretage en perspektivering mht. konceptløsningers
realiserbarhed
identificere de mest kritiske forhold i konceptets
implementering på udviklingsarenaen
Kursusindhold:
Kurset omfatter en introduktion til identifikation af det
udviklingsrum – den arena – som den undersøgte udvikling foregår i.
Udviklingsarenaen introduceres som en metode til at beskrive det
rum af aktører, sociale relationer, teknologier, institutioner og
artefakter, som en udviklingsproces foregår inden for.
Kurset bygger videre på de studerendes indsigt og færdighed i
kreativ problemløsning fra de tidligere projekter i uddannelsen. I
kurset introduceres metoder til konceptskabelse, der indebærer
brugerforståelse, betydning af samspil mellem de forskellige sider
af et produkt omfattende det udvidede produktbegreb, samt
beskrivelse af teknologivalg og teknologiske platforme. Der
introduceres en case mhp en tidlig opstilling af den til casen
tilhørende udviklingsarena.
Kurset er tilrettelagt som 2 på hinanden følgende deltemaer, der
dækker udviklingsarenaer samt skabelse af koncepter for nye
produkter og systemer. For hvert deltema vil der blive gennemført
en teorigennemgang med eksempler over nogle kursusgange, efterfulgt
af øvelser hvor de studerende dels med udgangspunkt i forskellige
eksempler på anvendelser, dels egne bidrag, diskuterer de
pågældende metoder og præsenterer dette for hinanden og lærerne.
Kurset er tilrettelagt med teoriundervisning i de første uger.
Derefter bearbejdes teorien ud fra nogle eksempler og temaer, hvor
de studerende i projektarbejdsform identificerer de aktuelle og
relevante udviklingsarenaer og skaber innovative og attraktive
koncepter. De første to opgaver afleveres skriftligt, mens den
tredje opgave afleveres i form af en synopsis og derudover
rapporteres over for lærerne og de andre grupper ved mundtlig
præsentation baseret på posters og fysiske modeller.
Bemærkninger:
Kurset skal støtte bachelorprojektet på 6. semester af
bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget
på denne uddannelse har fortrinsret til kurset.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk