2013/2014

42062 Arenaer og koncepter

Engelsk titel:

Arenas and Concepts

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
 

Skemaplacering:

F2B (tors 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Kurset vil omfatte foredrag, gruppeopgaver og diskussioner. Der vil blive lejlighed til at afprøve en række af de introducerede metoder i praksis.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren, Præsentation af slutopgave

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41061 og 42061

Pointspærring:

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum: 60

Overordnede kursusmål:

Målet med kurset er at sætte de studerende i stand til at analysere og tolke udviklinger i samfundet (subkultur, brugergruppe, teknologi m.v.) og oversætte disse til rammer for udvikling af nye produkter og teknologier. Den tilhørende begrebsmæssige ramme udgøres af udviklingsarenaen, der beskrives ved aktører og rum. Analysen af udviklingsarenaen og forståelsen af eksisterende udviklingspor og aktørverdener danner grundlag for at fremskrive mulige fremtidsscenarier, der vil fungere som pejlemærker i analysen af konceptets potentiale.

Begrebsrammen for løsningstænkningen er et koncept, der skal have sin eksistensberettigelse i såvel en behovs- og markedsdimension (ideen med) som en teknisk realiseringsdimension (ideen i). Endvidere skal et koncept repræsentere en ny løsning med et betydningsfuldt og markant forbedret indhold i forhold til de eksisterende.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • analysere grundlaget for og opstille en udviklingsarena for en given produkttype
  • identificere temporære udviklingsspor og forklare de forhold, der skaber dem
  • analysere aktørverdener og bruge dem til at konfigurere udviklingsarenaer
  • opstille den konkrete udviklingsarena med tilhørende udviklingsspor, aktørverdener og brydninger for eksisterende cases
  • identificere de brydninger, der er i udviklingsarenaen, og som influerer på valg af koncept
  • opstille, analysere og vurdere koncepters værdi og realiserbarhed
  • udarbejde et beslutningsgrundlag for at foretage et eller flere konceptvalg
  • iscenesætte designarbejde ud fra en vurdering af omfang, kompleksitet og ønsket resultat
  • udpege forskydninger på arenaen som vil følge af konceptvalg
  • foretage en perspektivering mht. konceptløsningers realiserbarhed
  • identificere de mest kritiske forhold i konceptets implementering på udviklingsarenaen

Kursusindhold:

Kurset omfatter en introduktion til identifikation af det udviklingsrum – den arena – som den undersøgte udvikling foregår i. Udviklingsarenaen introduceres som en metode til at beskrive det rum af aktører, sociale relationer, teknologier, institutioner og artefakter, som en udviklingsproces foregår inden for.
Kurset bygger videre på de studerendes indsigt og færdighed i kreativ problemløsning fra de tidligere projekter i uddannelsen. I kurset introduceres metoder til konceptskabelse, der indebærer brugerforståelse, betydning af samspil mellem de forskellige sider af et produkt omfattende det udvidede produktbegreb, samt beskrivelse af teknologivalg og teknologiske platforme. Der introduceres en case mhp en tidlig opstilling af den til casen tilhørende udviklingsarena.

Kurset er tilrettelagt som 2 på hinanden følgende deltemaer, der dækker udviklingsarenaer samt skabelse af koncepter for nye produkter og systemer. For hvert deltema vil der blive gennemført en teorigennemgang med eksempler over nogle kursusgange, efterfulgt af øvelser hvor de studerende dels med udgangspunkt i forskellige eksempler på anvendelser, dels egne bidrag, diskuterer de pågældende metoder og præsenterer dette for hinanden og lærerne.
Kurset er tilrettelagt med teoriundervisning i de første uger. Derefter bearbejdes teorien ud fra nogle eksempler og temaer, hvor de studerende i projektarbejdsform identificerer de aktuelle og relevante udviklingsarenaer og skaber innovative og attraktive koncepter. De første to opgaver afleveres skriftligt, mens den tredje opgave afleveres i form af en synopsis og derudover rapporteres over for lærerne og de andre grupper ved mundtlig præsentation baseret på posters og fysiske modeller.

Bemærkninger:

Kurset skal støtte bachelorprojektet på 6. semester af bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget på denne uddannelse har fortrinsret til kurset.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Bettina Hauge , behau@dtu.dk
Claus Thorp Hansen , Bygning 426, rum 140, Tlf. (+45) 4525 6273 , ctha@mek.dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 27. maj, 2013