Det er kursets overordnede mål at sætte de studerende i stand til
at planlægge, gennemføre og reflektere over en brugerinvolverende
designproces. Designprocessen kan være rettet mod arbejdsprocesser
eller produkter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for principperne i participatory design
Udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering
Konstruere og gennemføre designspil med brugere
Anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og
samspil med brugere
Anvende prototypeinterviews
Anvende mester-lærling modellen
Analysere brugerbehov ved hjælp af affinitetsdiagrammer
Evaluere en brugerinvolverende designproces
Redegøre for videntyper og samspil mellem
videndomæner
Kursusindhold:
Kurset omfatter en introduktion til participatory design tilgangen:
Baggrund, anvendelse, metoder og værktøjer. Der arbejdes med en
række metoder og værktøjer i participatory design: Kontekstuel
design, mester-lærling modellen, affinitetsdiagrammer,
arbejdsmodeller, designspil, storyboards, prototyper og
prototyping. Kurset præsenterer en teoretisk forståelse af viden og
videntyper. Endelig gives en indsigt i hvordan participatory
designprocesser kan tilrettelægges i et samspil mellem forskellige
videndomæner.
I grupper arbejder de studerende med små øvelser og gennemfører et
miniprojekt på en arbejdsplads.