De studerende vil lære at udarbejde feasibility-studier for
energiteknologier set fra såvel et samfunds- som et
virksomhedsperspektiv. Herudover vil de lære at vurdere
integrationen af energiteknologier i et fremtidigt energisystem,
idet såvel socioøkonomiske som miljømæssige konsekvenser tages i
betragtning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Vurdere den overordnede feasibility af et energiprojekt,
inkluderende økonomiske, miljømæssige, reguleringsmæssige og
ressourcemæssige forhold
Forklare forskellen mellem samfundsmæssig og virksomhedsmæssig
feasibility i et energiprojekt
Udføre et detaljeret feasibility-studie for et specifikt
projekt og lave en afrapportering
Forklare begrænsningerne ved partielle analyser i forhold til
overordnede systemanalyser
Analysere individuelle eller kombinationer af energiteknologier
i en energisystemsammenhæng
Beskrive behovet for et overordnet systemperspektiv når
konkurrencen mellem energiteknologier skal vurderes
Sammenligne systemkonsekvenserne af forskellige
energiteknologier
Forklare hvordan en specifik teknologi implementeres i STREAM
systemanalysemodellen
Skelne mellem forskellige typer af scenarier og
anvendelsen/formålet med dem
Kursusindhold:
Kurset starter med en introduktion til et antal energiprojekter,
hvor der for alles vedkommende er lavet feasibility-studier i det
virkelige liv. Gennem gruppearbejde på specifikke cases lærer de
studerende efterfølgende hvordan et feasibility-studie udarbejdes,
og arbejdet afsluttes med en feasibility-rapport. Denne del af
kurset omfatter fire dele: 1) Økonomi, herunder metoder og
finansiering, 2) Miljømæssige vurderinger, 3) Regulering, herunder
elmarkedsforhold og støttesystemer og 4) Vurdering af de
ressourcemæssige potentialer.
Med udgangspunkt i tidligere kurser får de studerende herefter et
overblik over metoder til systemvurdering og introduceres til
STREAM-modellen. De studerende stifter bekendtskab med forskellige
energiscenarier og scenarieteknikker. Der udvælges en specifik
teknologi til energisystemanalyse, og nogle få systemaspekter eller
kombinationer af aspekter vil yderligere blive analyseret gennem
resten af kurset med det specifikke formål at gå i dybden med
interaktioner mellem teknologi og system. Energisystemarbejdet
afsluttes med en systemrapport udarbejdet over den udvalgte
teknologi. Et team af specialister med hensyn til vurdering af
energiteknologier vil støtte de studerende i projektet.
Udgangspunktet for analyserne er en holistisk tilgang, hvor
begrænsningerne i partielle analyser sættes i perspektiv. Ved
slutningen af projektet præsenterer de forskellige grupper deres
analyser, og feasibility, konkurrence og interaktioner mellem
teknologierne diskuteres.
Bemærkninger:
Prioritet gives til studerende på kandidatuddannelsen i bæredygtig
energi
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk