Kurset har som overordnet mål at relatere egenskaber og opførelse
af metaller og legeringer til deres indre struktur (fra atomar til
makro skala) som resultatet af en syntese og et efterfølgende
procesforløb, f.eks. varmebehandling. I kurset bliver der lagt vægt
på relationer mellem proces–mikrostruktur–egenskaber–opførelser af
metaller. Ikke-jern baserede metaller og legeringer, herunder
letmetalslegeringer, samt ståltyper bliver behandlet.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
relatere fase diagrammer og diffusions fænomener til
mikrostrukturen af metaller og legeringer
genkende betydningen af fast fase transformationer for at
skræddersy mikrostrukturen og egenskaber af metaller
forklare indflydelsen af syntese, procesforløb og
efterbehandling (f. eks. varmebehandling) på mikrostrukturen og
relaterede egenskaber
bedømme mekaniske egenskaber og opførsel af metaller
identificere styrkeøgende mekanismer til forbedring af de
mekaniske egenskaber hos metaller og legeringer
skelne mellem nedbrydning af metalliske materialer under
mekanisk interaktion med omgivelserne
vælge metallografiske karakteriseringsmetoder og mekanisk
prøvning for at undersøge mikrostruktur og egenskaber af metaller
og legeringer for at analyse mekanisk nedbrydning af industrielle
produkter
udvælge artikler fra internationale tidskrifter til et
selv-vælgt emne og præsentere en rapport samt mundlig
fremlæggelse.
Kursusindhold:
Krystalstruktur og defekter i krystalgitter. Grundlæggende
diffusionsteori. Fasediagrammer og fastfase transformationer af
teknologisk betydning. Syntese af metaller inklusive
varmebehandling af jern og ikke-jernholdige metaller og legeringer.
Mekaniske egenskaber og styrkeøgende mekanismer. Restitution,
rekrystallization og kornvækst. Nedbrydning og degradering
inklusive udmattelse og krybning. Materiale karakterisering.
Det videnskabelige, teknologiske og ingeniørmæssige indhold af
kurset udføres ved forelæsninger i forbindelse med gruppearbejde
med opgaver i relation til praksis. Aktuel/igangværende forskning
indgår i undervisningen.