Materialernes mikrostruktur er fuldstændig beskrevet ved
morfologien og fordelingen af det enkelte faser der dannes
materialet. Der eksisterer et stort antal tekniker for
karakterisering af morfologien, identifikation af faserne, deres
fordeling og sammensætning. Der gives et overblik over de mest
brugte karakteriseringstekniker for mikrostrukturer: lys optisk
mikroskopi (LOM), scanning og transmissions elektron mikroskopi
(SEM/TEM), scanning og atom probe mikroskopi, Røntgen diffraktion
(XRD), elektron backscattering diffraktion (EBSD), mikrosonde
(EPMA), Auger elektron spektroskopi (AES), Røntgen fotoelektron
spektroskopi (XPS) og andre spektroskopiske tekniker. Formålet med
kurset er at de studerende sættes i stand til at vurdere
anvendeligheden af forskellige tekniker til materiale
karakterisering og at foreslå en optimal kombination af analyse
tekniker som giver information om mikrostruktur relaterede
problemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udpege vekselvirkningsmekanismer mellem faststoffer of
forskellige strålingsarter
Beskrive de optiske principper bag mikroskopi
Beskrive de fysiske principper bag diffraktion
Redegøre for informationsindholdet i det reciprokke rum
Sammenligne forskellige spektroskopiske tekniker
Redegøre for informationen fra det enkelte spektroskopiske
tekniker
Identificere fordele og ulemper af brug af forskellige
strålinger (elektroner, Røntgen, neutroner)
Foreslå en tilpassede kombination af analyse tekniker for et
konkret problem
Kursusindhold:
Kurset starter med forelæsninger om de fysiske mekanismer for
vekselvirkningen mellem bølger, elektroner og partikler med
faststoffer relevant for forståelsen af principperne bag analyse
teknikkerne. Principperne af forskellige analyse tekniker
(mikroskopi, diffraktion and spektroskopi) bliver behandlet med
hensyn til anvendelse i materiale videnskab og teknologi.
Mulighederne, komplementariteten og begrænsningerne af de
forskellige metoder bliver belyst med realistiske eksempler og
litteratur studier som supplement. Deltagerne forventes at delatge
aktivt i case studies og diskussioner.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk