At sætte de studerende i stand til at iscenesætte og gennemføre en
konceptualisering. At give de studerende indsigt og færdighed i
skabelse af koncepter for industriprodukter under hensyntagen til
værdi, brugeroplevet kvalitet og omkostninger. At give de
studerende indsigt i teorier og metoder til konceptualisering. At
give de studerende indsigt i konceptualiseringens iscenesættelse.
At give de studerende færdighed i anvendelse af metoder til
konceptskabelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Indsamle og vurdere data i forbindelse med en behovs- og
markedsundersøgelse.
Analysere og systematisere eksisterende løsninger.
Tolke resultater af behovs-, markeds- og teknologiundersøgelser
og på basis heraf formulere en målsætning for designopgaven.
Skabe ideer og konceptforslag.
Udspænde et totalt løsningsrum ved kombination af systematiske
og kreative teknikker.
Skabe helhedsløsninger.
Vurdere løsningskoncepters sårbarhed (værdi og
medgørlighed).
Udarbejde beslutningsgrundlag for at foretage et konceptvalg
under hensyntagen til sårbarhed, realiserbarhed og andre relevante
kriterier.
Iscenesætte designarbejdet ud fra en vurdering af opgavens
omfang, kompleksitet og ønsket resultat.
Dynamisk justere iscenesættelse i forhold til aktuel
projektstatus og opnåede resultater.
Kursusindhold:
Iscenesættelse af innovativt konceptarbejde. Produktidéen og
konceptbegrebet. Tolkning af behov og markeder. Betydning af og
samspil mellem forretnings-, produkt-, funktions-, betjenings-, og
designkoncepter. Målsætning i form af ideen med,
positioneringsegenskaber, brugerkarakterer og mission statement.
Multidisciplinært konceptarbejde. Systematisk konstruktionsarbejde
baseret på overvejelser i såvel transformations- som organdomænet.
Vurdering af koncepters sårbarhed (værdi og medgørlighed). I kurset
gennemføres et projektarbejde hvor de studerende ud fra en
udleveret produktide skal gennemføre behovs-, markeds- og
teknologiundersøgelser og på basis heraf formulere en målsætning
for designopgaven. Herefter skabes ideer, og det totale løsningsrum
skal blotlægges. En række løsningsforslag udvælges til nærmere
bearbejdning, og der skal skabes lovende konceptforslag. Hver
gruppe afleverer en rapport, der dokumenterer de udarbejdede
konceptforslag. Herefter skal hver enkelt studerende vælge et
konceptforslag og analysere det med hensyn til sårbarhed,
realiserbarhed samt andre relevante kriterier. Analysen
dokumenteres i en individuelt udarbejdet rapport.
Bemærkninger:
Studerende fra kandidatretningerne Konstruktion og Mekanik samt
Planlægning, Innovation og Ledelse har fortrinsret til
kurset.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk