Ti undervisningsgange á to timers varighed fordelt over et år.
Disse aftales ved introduktionsmødet som afholdes i april måned. De
studerende vil hver forberede og give to forelæsninger inklusiv
diskussion og/eller opgaveregning med støtte fra sin
ph.d.-vejleder. Hver forelæsning har til formål at lære resten af
gruppen et emne fra lærebogen. Lektionerne vil blive evalueret af
resten af gruppen.
Desuden vil de studerende anvende teorierne for en relevant
case.
Kursets varighed:
[Kurset følger ikke DTUs normale
skemastruktur]
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
At opnå en bred viden om videregående emner inden for
termodynamikken såvel som en dyb indsigt i udvalgte emner. At lære
at planlægge og gennemføre en undervisningslektion. At forbedre
evnen til at kommunikere om og diskutere videnskabelige
synspunkter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
formidle et overblik over de grundlæggende termodynamiske
begreber og love
beskrive begreberne entropi og exergi og deres anvendelse ved
analyse af termiske energisystemer
analysere termisk kraftværker, køleanlæg og termisk/kemiske
procesanlæg
evaluere muligheder for minimering af exergitab i udvalgte
processer
fremlægge et relevant emne for en gruppe fagfæller
planlægge og gennemføre en lektion inden for fagområdet
diskutere form og indhold af en genemført lektion
anvende og evaluere forskellige undervisningsmetoder
Anvende videregående termodynamik på case fra egen
forskning
Kursusindhold:
Termodynamikkens første hovedsætning, termodynamikkens anden
hovedsætning, entropiproduktion, exergidestruktion, ligevægt,
exergianalyse, varmekraftmaskiner, køleanlæg, flerfasesystemer,
kemisk reaktive systemer, forbrænding, exergi i brændsler,
minimering af entropiproduktion
Litteraturhenvisninger:
Bejan A, 2006, Advanced Engineering Thermodynamics, Third Edition,
John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, USA.
Bemærkninger:
Hver lektion vil vare omkring to timer. Hver af disse planlægges og
gennemføres af en af de studerende. Målet er at den studerende
lærer de øvrige deltagere et emne fra lærebogen ved: Præsentation
af læringsmål, undervisning i emnet, eksempler/opgaver,
opsummering, spørgsmål/diskussion. Lektionen afsluttes med
feedback fra deltagerne til underviseren omkring form og indhold af
lektionen.