Sommerkursus og Forår og Juni
Kursets varighed er ca. 3 uger og tidspunktet afhænger af det
valgte skibs fartplaner
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Kursets omfatter vejledning fra såvel de kursusansvarlige som
skibets besætning
Kursets varighed:
13-uger eller 3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 25
Overordnede kursusmål:
At give den studerende kendskab til dagligdagen om bord på et skib
og give mulighed for at relatere teori til praksis om bord samt at
indsamle data til brug i projekter i andre kurser. Perioden om bord
på skibet giver den studerende mulighed for at beskæftige sig
praktisk med problemstillingen i mange forskellige ingeniøropgaver
og danner et tæt link til den forudsættende teori. Dertil får den
studerende en indføring i systemer, teknologier, strukturer og
andre skibstekniske emner, det ikke på samme måde ville være muligt
at få kendskab til som helhed fra land.
Kurset muliggør hands-on-experience og involvering i en lang række
operationer om bord. Den studerendes selvstændighed, nysgerrighed
og engagement udvikles sammen med evnen til at indgå i et team,
planlægge og præsentere sine resultater. Dele af indholdet i kurset
kan til en vis grad tilpasses den studerendes interesser inden for
et begrænset, maritimt fagområde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
anskue et skib som helhed
redegøre for de samlede, praktiske udfordringer i designet af
et skib
indgå i et team med folk om bord med en anden kultur og teknisk
baggrund
redegøre for besætningsmedlemmernes roller om bord – også i
nødstilfælde
redegøre for samspillet mellem energisystemer om bord, fx
hovedmotor, hjælpemaskineri og kedler
redegøre for de enkelte energisystemers energiforbrug og
effektivitet
foretage beregninger af skibets luftemissioner – absolut og per
transportenhed og skibets øvrige miljøpåvirkning
redegøre for støj- og vibrationsniveau om bord og dettes
betydning for skibet og besætningen.
foretage målinger af skibets bevægelser (accelerationer) og
analysere de opsamlede data
evaluere skibets sejlede rute i forhold til en eventuel mere
optimal rute vha. fx. hindcast vejrdata og målinger
give et skøn af skibets optimale trim i en given lastekondition
med henblik på minimering af brændstofforbrug
beregne bølgebelastninger på skib, last og
udstyr
Kursusindhold:
Mulighed 1 (handelsskib):
Kurset består i en periode på ca. 3 uger om bord på et fragt- eller
passagerskib, hvor den studerende enten er alene eller sammen med
højst én medstuderende. Der vil på forhånd være defineret ét
hovedemne, som skal behandles under turen. Det er den studerendes
opgave at involvere sig i arbejdet om bord og indsamle den
nødvendige viden og data. Skibets besætning vil fungere som
vejledere og kilde til viden. Der skal afleveres to rapporter efter
kurset: Én omhandlende den specifikke stillede opgave og én mere
generel rapport om det specifikke skibs drift og operation på
dagbogsform.
Mulighed 2 (DANA):
De studerende er om bord i en mindre gruppe (under 10) i en periode
på 5-7 dage. Kursets læringsmål vil blive opfyldt gennem inspektion
af maskineri, strukturelt design, broen og gennem praktiske øvelser
og forelæsninger om bord. Der skal vælges på forhånd ét større
projektemne for kurset, og en rapport herom afleveres. Derudover
udarbejdes en mere generel rapport, hvor obligatoriske emner som fx
energiforbrug, miljøpåvirkning og støj behandles. Ud over perioden
om bord forventes det, at de studerende bruger den resterende tid
på forberedende arbejde og/eller efterbehandling af data og
rapportskrivning.
Bemærkninger:
Deltagelse kræver en individuel godkendelse heraf af underviseren
gennem et interview
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk