2013/2014

41051 Produktliv og miljøforhold

Engelsk titel:

Product life and environmental issues

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
 

Skemaplacering:

E2A (man 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsning, øvelser og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren, Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum 20 Maksimum: 60

Overordnede kursusmål:

Dette kursus har følgende overordnede mål:

- At give de studerende indsigt i strategier og redskaber til håndtering af miljøproblematikker i forbindelse med design af produkter og produktlivssystemer, dvs. produktlivsdesign

- At introducere til miljø i produktlivsdesign

- At identificere og analysere relevante miljø- og ressourceproblematikker og deres reguleringsmæssige forankring

- At analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der inddrager relevante aktører og interessenter

- At bruge metodiske værktøjer til produktlivsorienteret design (DFX) med særlig fokus på ecodesign

- At opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede miljøforhold i relation til produkter og brugsområder

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beherske livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske) aspekter af produkters miljøforhold
  • Identificere livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og miljømål, produktlivsorienteret kvalitet, totallivsomkostninger
  • Identificere og modellere produktkæder som sociale og materielle rammer
  • Redegøre for miljø- og ressourceproblemer og deres materielle, økonomiske og politiske baggrund
  • Redegøre for miljøregulering og forstå dens betydning for inddragelse af miljøaspekter i designprocesser
  • Beherske metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a. MEKA-metoden
  • Beherske modellering af "møder" og "universaldyder", samt forstå DFX-værktøjers struktur og indhold
  • Operere på forskellige niveauer med hensyn til miljøorienteret redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt, forbrug, system, osv.

Kursusindhold:

Kurset introducerer den studerende til to væsentlige områder for design, nemlig miljøtænkning og produktlivsdesign. Der introduceres til miljøproblematikken fra en historisk såvel som fremsynsorienteret perspektiv og den studerende bliver udstyret med teknikker til kortlægning og design af produktlivscykler.

Kurset er teoribaseret og har til formål at de studerende både forstår og forholder sig kritisk til teorien, samt gør en egen indsats for at supplere det teoretiske basismateriale med yderlige kilder.

Tre opgaver leder de studerende gennem undervisningspensum og sørger for at den enkelte studerende viser evnerne indenfor både egen forståelse for og videreformidling af materialet.

- Den første opgave, et "ecodesign spil", går ud på at skabe et spil som indeholder begreberne, teorierne og modellerne fra kursets første seks uger. Spillet skal vise at de studerende både forstår stoffet og er i stand til at formulere spørgsmål og svarer i en videreformidlingssituation. Spillet udvikles i grupper af 4-5 studerende.

- Anden opgaven er i form af en videnskabelig artikel, hvor de studerende får udleveret skabelonen til og spillereglerne for en typisk konferenceartikel på 8 sider. Emnerne vælges fra en liste af forslag fra lærerne og skal diskuteres i artiklen ved hjælp af kursets egne og andre øvrige referencer. De studerende må skrive deres artikel alene eller i grupper af to.

- Tredje opgaven er en evaluering af artiklerne. Her får hver studerende en af sine kollegers artikler, som skal vurderes i samme stil som en almindelig konferenceartikel. De studerende bliver vurderet på deres evner til at sætte sig ind i en anden persons stof, vurdere det miljømæssige indhold og give kritisk skriftlig evaluering af stoffet. Denne opgave forgår som enkelmandsopgave.

Bemærkninger:

Kurset er adgangsgivende for 41050/42050 Produkt/​service-systemer.

Kurset bruger lærebogen:

Olesen J. et al: Miljørigtig konstruktion, Institt for Produktudvikling, DTU 1996.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Tim C. McAloone , Bygning 426, rum 141, Tlf. (+45) 4525 6270 , tmca@dtu.dk

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Kursushjemmeside:

http://www.design-ing.dk

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 25. april, 2013