E2B (tors 8-12) og E5A (ons 8-12) og Januar
Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som
nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med
vejleder.
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, øvelser, fremlæggelser
og seminarer.
Aftales med læreren, Projektfremlæggelsen ligger
i sidste uge af januar-perioden. Ingen eksamen i den ordinære
eksamensperiode.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
42010
Pointspærring:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
- at lære de studerende at identificere og udvikle en løsning i
kontakt med en gruppe af potentielle brugere.
- at skabe motivation og selverkendelse vedrørende udfordringer og
egne evner for studiet.
- at introducere studiets egenart, studieteknik og palet af temaer.
-at give de studerende positive oplevelser gennem skabende
aktivitet og herigennem etablere gode sociale rammer for indlæring.
- at skabe færdigheder i en analytisk, registrerende og værdibåret
iagttagelse af socio-tekniske forhold.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
indsamle og vurdere data i forbindelse med feltstudier
identificere problemer og behov i målgrupper
generere og kombinere en række løsninger baseret på erkendte
behov
beskrive og diskutere funktionalitet og visuelle kvaliteter i
forbindelse med løsninger
identificere og undersøge grundlæggende problematikker
vedrørende løsningens mekaniske og materialemæssige egenskaber
udvælge og modificere løsninger til et endeligt design ud fra
en målsætning
udvælge og anvende grundlæggende visuelle
kommunikationsteknikker i forbindelse med projektarbejde
konstruere enkle mock-ups og skalamodeller af udvalgte
løsninger
anvende grundlæggende studieteknikker
organisere samarbejdet i en heterogen projektgruppe
evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres
arbejder
illustrere og præsentere resultater af projektarbejde for
interessenter
Kursusindhold:
Kurset introducerer studiet og grundlæggende studieteknikker. Der
introduceres ingeniørarbejde og historik relateret til Design &
Inovation. Der er også introduktion til arbejdet i et
modelværksted.
Kurset har et gennemgående projekttema. De studerende danner
arbejdsgrupper og henter behovsindsigt i eksisterende miljøer,
indentificerer og formulerer problemer, der skal løses, og udvikler
en række ideeer og løsningsforslag, som præsenteres i mock-up og
posterform. Til sidst i forløbet bygges en fysisk skalamodel af et
endeligt udvalgt løsningsforslag. Modellen og en poster præsenteres
for udvalgte interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser. Der
lægges milepæle i mellem faserne. De studerende præsenterer her
deres delresultater. Det videre projektarbejde aftales i
forbindelse med milepælene.
Bemærkninger:
Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation
har fortrinsret til kurset.
Projektet er en integreret del af 1. semester i
civilbachelorstudiet Design & Innovation
Kurset undervises på dansk.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk