2013/2014

34154 Nyeste trends, forskning og udvikling indenfor optiske interkonnekt forbindelser

Engelsk titel:

Latest trends, research and development in optical interconnects

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

E1B (tors 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, selvstudium, projektarbejde og rapportudarbejdelse

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

At give de studerende indblik i den nyeste forskning og udvikling indenfor korte optiske links og datacenter interconnects. At give deltagerne forståelse for grundlæggende problemstillinger som ydelse kontra omkostninger og energiforbrug samt størrelse kontra komplexitet. At træne deltagerne i state-of-the-art analyse og i struktureret skrivning.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive og forklare optiske modulationsteknikker, herunder direkte og ekstern modulation
  • Beskrive avancerede modulationsformater, eksempelvis M-PAM, QAM, CAP og OFDM
  • Redegøre for forskellige fibertypers optiske egenskaber, og relatere disse til de kvav, der stilles til optiske interkonnekt forbindelser
  • Redegøre for typiske optiske egenskaber for direkt-modulerede lasere, herunder liniebredde og chirp, samt deres betydning for et optisk kommunikationssystems ydelse
  • Forklare de udfordringer med hensyn til omkostninger og ydelse der er karakteristiske for optiske interconnects
  • Evaluere optiske links ydelse ved hjælp af numeriske simuleringer i Matlab og VPI
  • Gennemføre og præsentere en state-of-the-art analyse af et forskningsområde
  • Afgrænse og formulere en problemstiling
  • Præsentere resultater i en form, som er i overensstemmelse med de formelle krav til en videnskabelig artikel

Kursusindhold:

Kurset er indelt i 4 afsnit:

1. Introduktionsforelæsninger holdt af underviseren. Et antal emner vil blive præsenteret, hvoraf deltagerne vælger et.

2. Selvstudium, hvor deltagerne udfører en analyse af state-of-the-art indenfor deres valgte emne, og på ugentlige møder præsenterer det for deres medstuderende. Deltagere vil på forhånd blive udvalgt til at give feedback til præsentationerne. Denne fase afsluttes med aflevering af en state-of-the-art rapport.

3. Projektarbejde, hvor deltagerne formulerer og afgrænser et forskningsproblem indenfor deres emne. De studerende arbejder på projektet ved hjælp af numeriske simuleringer. Ugentlige fremskridt præsenteres for de øvrige studerende på ugentlige møder.

4. Rapportudarbejdelse. I den sidste fase af kurset vil deltagerne udarbejde en rapport over deres projekt/område i form af en videnskabelig artikel. De studerende vil i en iterativ proces blive instrueret i struktureret skrivning, herunder at give og modtage feedback.

Kursusansvarlig:

Jesper Bevensee Jensen , Bygning 358, rum 114, Tlf. (+45) 4525 5184 , jebe@fotonik.dtu.dk

Institut:

34 Institut for Fotonik

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 15. maj, 2013