Det overordnede mål er at give Fysik og Nanoteknologistuderende en
introduktion til laboratoriearbejdet på Fysik og Nanoteknologi
retningen. Dette opnås ved at gennemføre en række måletekniske
eksperimentelle øvelser inden for fysik og basal elektronik.
Herudover er det også et mål at lære en systematisk og kvantitativ
tilgang til dataanalyse, samt basal elektronik. Det er målet at
bruge den tillærte måletekniske viden til at gennemføre en konkret
måleopgave hos en forskningsgruppe ved et af de deltagende
institutter, samt vurdere usikkerhederne på de fremkomne
måledata.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare hvordan vekselstrøm genereres og ledes frem til
forbrugerne
Beregne fase og amplitude af vekselstrøm og spænding i simple
kredsløb
Analysere simple passive og aktive analoge elektroniske
kredsløb bestående af modstande, kondensatorer, selvinduktioner,
dioder, transistorer og operationsforstærkere
Redegøre for principperne og fordelene ved brug af firepunkts
modstandsmålinger og Wheatstonebroen
Vurdere måleopløsningen for digitale måleinstrumenter
Redegøre for forskellen mellem standardafvigelsen på et
målepunkt og usikkerheden på middelværdien af målepunktet, samt
vide hvordan de bruges
Vurdere om en målt værdi med usikkerhed stemmer med den
teoretiske værdi, når det antages, at usikkerheden er
normalfordelt
Lave et fit af en ret linje til data med mindste-kvadraters
metode og kunne afgøre kvalitativt om data stemmer med denne rette
linje
Formidle eksperimentelle resultater på poster
form
Kursusindhold:
Det teoretiske stof læres fortrinsvis ved regneøvelser og få
forelæsninger. Kurset indeholder desuden 8 eksperimentelle øvelser,
som alle skal gennemføres og godkendes. Ydermere er der en multiple
choice test, der skal godkendes. Resten af kurset består af de
såkaldte "konsulent opgaver", hvor du sammen med en
makker løser en konkret måleteknisk opgave ude hos en af
forskningsgrupperne på et af de deltagende institutter.
Konsulentopgaven dokumenteres med en databehandlingsjournal og en
poster. Posteren fremvises for lærerne og dine medstuderende ved en
postersession i slutningen af kurset.
Litteraturhenvisninger:
John R. Taylor, "An introduction to error analysis",
2'nd edition, University Science Books
Derudover kursusnoter, som udleveres ved kursusstart.
Bemærkninger:
Til undervisningen bidrager følgende undervisere fra DTU Nanotech
og DTU Fysik: Rafael Taboryski (NTCH), Mikkel Fougt Hansen (NTCH),
Jonas Nyvold Pedersen (NTCH) og Ole Trinhammer (FYS).
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk