Kun for studerende på kandidatuddannelsen i
Medicin og Teknologi.
Besøgende medikoteknikstuderende kan fremsende dokumentation for
relevante beståede kurser ved fremmede institutioner. Adgang til
kurset vil blive besluttet på baggrund af den fremsendte
dokumentation.
Omkring 20 generelle forelæsninger omhandlende medikotekniske
produktudviklingsemner. Efter hver forelæsning vil de studerende
skulle lave gruppeprojektarbejde 2-3 timer. Max. 6 elever i hver
projektgruppe.
Formålet med kurset er at give de studerende et overblik og en
praktisk forståelse og viden om generelle aspekter og faser i
medikoteknisk produktudvikling, klinisk evaluering, regulatoriske
krav, produktion, markedsføring, salg, service og
reklamationsbehandling.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Evaluere og give konstruktiv kritik af egne og andres forslag
til ideer og koncepter for nye medikotekniske produkter på
markedet.
Redegøre for funktionaliteten af en tværfaglig projektgruppe og
anvendelse af en given udviklingsmodel for udvikling af et
specifikt medikoteknisk produkt og indlægge kritiske
udviklingspunkter såkaldte Milestones i en tidsplan for en sådan
udvikling
Redegøre for generelle tekniske og kliniske sikkerhedsmæssige
aspekter i forbindelse med krav og behov for et givet medikoteknisk
produkt.
Opstille og give konstruktiv kritik af egne og andres forslag
til opbygning af såkaldte kvalitetshuse (House of Quality) ved
hjælp af QFD – Quality Function Deployment, som led i oversættelsen
af kundebaserede krav til tekniske designparametre.
Redegøre for og vurdere generelle sundhedsrisici (Health Hazard
Evaluation) for medikotekniske produkter baseret på kliniske og
tekniske samt regulative krav ved hjælp af for eksempel FMEA
(Failure Mode & Effect Analysis) og FTA.
Evaluere og adressere høje fejlrater af visse komponenter ved
beregning af f.eks. MTBF – Mean Time Between Failure for
forskellige medikotekniske produkter i relation til behov for
pålidelighed af disse komponenter.
Redegøre for menneskelige faktorer og begrænsninger som er
vigtige for design af medikotekniske systemer og udstyr således at
disse er optimale, sikre, effektive og pålidelige at anvende i
klinikken eller af patienterne.
Redegøre for hvorledes man tester (verificerer/validerer)
tekniske design parametre og brugsegenskaber for et givet
medikoteknisk udstyr.
Redegøre for og vurdere hvorledes man sikrer kvaliteten af et
givet medikoteknisk udstyr i brug.
Redegøre for den overordnede organisation samt kvalitetssikring
i forbindelse med medikoteknisk produkt produktion.
Redegøre i detaljer for diverse regulatoriske krav og behov,
der knytter sig til markedsføring og salg af medikotekniske
produkter i for eksempel USA (FDA) og Europa
(EU-direktiverne).
Beskrive og evaluere et generelt system (CAPA) til behandling
af kunde produktklager og risikovurderinger i forbindelse med
medikotekniske produkter på markedet.
Kursusindhold:
I kurset gennemgås generelle og vigtige kliniske og tekniske
aspekter samt regulatoriske dokumentationskrav for medikoteknisk
produktudvikling, fejlanalyse, test, preklinisk og klinisk
afprøvning, fabrikation, markedsføring, salg og service support
samt behandling og vurdering af sundhedsrisici ved produktfejl på
det amerikanske og det europæiske marked.
Litteraturhenvisninger:
Paul H King, Richard C Fries, Design of Biomedical Devices and
Systems 2nd ed. ISBN 978-1-4200-6179-6 eller lignende.
Sekundært undervisningsmateriale omfattende udvalgte nyere artikler
der vedrører medikoteknisk produktudvikling, fabrikation, marketing
og service som de studerende vil kunne hente fra internettet.