2013/2014

31500 Introduktion til medicoteknik I

Dette kursus er forbeholdt studerende på Medicin og Teknologi.

Engelsk titel:

Introduction to biomedical engineering I

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

E5 (ons)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, opgaveregning og øvelser.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E5A, F4A, Reeksamen i alternativ skemamodul for at undgå kursuskonflikt på 2. semester

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

31654

Pointspærring:

Overordnede kursusmål:

Kursets overordnede mål er at:

• Give den studerende en forståelse for studiets faglige indhold og struktur.
• Orientere den studerende om medicoteknikkens fag- og virkeområder.
• Tilvænne den studerende til den progressive, kompetenceorienterede universitetsundervisning.
• Tilegne den studerende et fagligt og værdimæssigt grundlag, der fremmer selvstændighed, ansvar for egen læring, kritisk tænkning og praktiske færdigheder i brugen af matematik som analyseværktøj.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
  • I grupper gennemføre teoretiske og eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
  • Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
  • Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
  • Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
  • Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
  • Redegøre for de tekniske principper for medicinsk billeddannelse, herunder röntgen, PET/CT, MRI og ultralyd
  • Redegøre for anvendeligheden af de forskellige billeddannende teknikker i forskellige kliniske anvendelser
  • Beregne elektrostatiske kræfter, felter og potentialer i forbindelse med simple og/eller symmetriske ladningsfordelinger
  • Udføre beregninger på strømme og spændinger i passive kredsløb bestående af modstande og kondensatorer
  • Demonstrere fortrolighed med praktisk anvendelse af matematiske begreber, regneregler og løsningsprocedurer uden brug af lommeregnere, PC-værktøjer, eller lærebøger
  • Udføre konstruktionsarbejde og måleopgaver i laboratoriet

Kursusindhold:

Kurset spænder over nedenstående emner, men indeholder ikke nødvendigvis alle emner i et givent semester.

Studieintroduktion: CampusNet, databar, studieteknik, litteratursøgning.

Billeddiagnostik og strålingsfysik: Röntgen, Computed Tomografi (CT), Magnetisk Resonans (MR), Positron Emission Tomografi (PET) og ultralyd, produktion og anvendelse af radionuclider, medicinsk billedanalyse, segmentering og visualisering.

Ellære og måleteknik:
Ladninger, felter, potentialer, elektrisk modstand, strømme, Ohm´s lov, loddeteknik, multimeter, sinusformede signaler, tonegenerator, oscilloscop, kondensatoren, beregning og måling af op- og afladningsforløb i RC kredsløb.

Undervisningen vil i høj grad gøre brug af algebra og matematisk analyse, heriblandt differentialligninger og komplekse tal. Beherskelse af den anvendte matematik vil blive testet i den skriftlige prøve.

Litteraturhenvisninger:

Young and Freedman, University Physics, 13. udgave, Pearson.

Bemærkninger:

Indholdet i dette kursus er koordineret med indholdet i kursus KU008 Introduktion til medicoteknik II, som bør tages umiddelbart efter dette kursus.

Kursusansvarlig:

Kaj-Åge Henneberg , Bygning 349, rum 220, Tlf. (+45) 4525 3905 , kah@elektro.dtu.dk
Jens E. Wilhjelm , Bygning 349, rum 218, Tlf. (+45) 4525 3886 , jw@elektro.dtu.dk

Institut:

31 Institut for Elektroteknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 29. april, 2013