F2A, Raporten fra teamet afleveres på
eksamensdagen for F2-A senest kl. 17.00.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
31830 og 50220
Pointspærring:
Anbefalede forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 20
Overordnede kursusmål:
At sætte de studerende i stand til, selvstændigt, at løse en
kompleks instrumenteringsopgave ud fra et Aero-Space designoplæg
eller måleprincip. Typiske designparametre er stringente krav til
kvalitet, præcision, levetid, robusthed, internationale normer og
evt. specifikke krav om hensyn til omgivelserne. Ud fra dette
design- og analysearbejde realiseres dele af instrumentet i
laboratoriet, således at instrumentkonceptet kan verificeres.
Sigtet er, at de studerende kan udnytte erfaringerne fra kurset
inden for luft- og rum-fart, robot- og mediko-teknik samt militære
og andre højkvalitets instrumenteringssystemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Designe et instrumenteringssystem til rumbrug
Udlede design drivere fra et sæt af komplekse krav og
forudsætninger
Udlede design specifikation fra missions krav og drivere
Analysere og rangordne forskellige designs mht PA aspekter
Analysere og rangordne forskellige designs mht QA aspekter
Vurdere et instrument design mht kritiske design parametre
Analysere og kvantificere det opnåede designs ydeevne
Optimere instrumentdesignet mht. robusthed og autonomi
Optimere instrumentets struktur og komponentvalg mht operation
under rumforhold
Optimere et design for robusthed i forhold til opsendelse og
operation i rummet
Designe en test og verifikationsstrategi for det valgte
design
Kursusindhold:
Kurset består af en teoretisk del, hvor principper, metoder,
normer, systemkrav og verifikations-metoder for aero-space udstyr
o.l. gennemgås, samt af en praktisk del, hvor de studerende i hold
danner et "ingeniør-team", der skal løse en praktisk
opgave. Da opgaverne
stammer fra afdelingens løbende satellitprojekter er det hensigten,
at de studerende igennem deres arbejde skal løse problemer eller
udvikle metoder, som senere kan finde anvendelse på satelliter. Da
et ingeniør-team både skal løse opgave-specifikke problemer og
bevare systemoverblikket, indeholder den teoretiske del dels en
grundig indføring i system-engineering aspekter, dels en specifik
gennemgang af generelle design drivere såsom termisk design og
kontrol, shock og vibration, EMC, ioniserende stråling og kemiske
påvirkninger; men hovedvægten lægges på instrumenttekniske design
drivere, som udover de direkte elektriske og fysiske interface
specifikationer, omhandler effekt og masse styring, redundans,
autonomi og fejltolerans. Da de metoder og normer samt den
arbejdsform, der behandles og anvendes, er generelle for højtydende
systemer, giver kurset ikke blot kompetance inden for aero-space,
men også for andre højtydende instrumenteringssystemer, f.eks.
indenfor medikoteknik.
Bemærkninger:
Ved undervisningens start, bliver klassen præsenteret for temaet
for årets opgave. Klassen deles derefter i teams der tilsammen skal
løse opgaven, dvs. et vist overlap mellem teamene vil være
ønskeligt. Tilknytningen til et team vil typisk være baseret på
oplæg, personlige preferencer og erfaring samt tidligere
uddanelse.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk