Eftersom de fleste undervisere er lokaliseret i Silkeborg vil
fjernundervisning kunne indgå i dette kursus.
Undervisningsform:
Forelæsninger, gruppeøvelser og individuelle øvelser og
studenterpræsentationer (mundtlige fremlæggelser af videnskablige
artikler og udarbejdelsen af en poster).
At give deltagerne en forståelse af principperne bagom
forvaltningen af rekreativt fiskeri og herunder dets tværfaglige
snitflade mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab. Dette
omfatter en indføring i traditionelle forvaltningselementer som
habitatrestaurering og fiskeriregler samt en introduktion til nyere
forvaltningselementer såsom socio-økonomiske aspekter, lystfisker
adfærd og lystfisker demografi. Dertil skal de studerende have
opnået en betydelig viden om biologien hos vigtige arter der indgår
i rekreativt fiskeri i Europa.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Give en definition af rekreativt fiskeri, herunder give en
beskrivelse af hvordan rekreativt fiskeri er organiseret og
opfattes forskelligt i forskellige lande samt give en beskrivelse
af forskellige typer af rekreativt fiskeri
Præsentere den artsspecifike biologi (levesteder, udbredelse,
gydebiologi, vækstmønstre og fødebiologi) samt artsspecifikke
forvaltningstiltag for vigtige arter i rekreativt fiskeri i Europa
f.eks gedde, aborre, karpe, havørred og torsk.
Forklare og diskutere, hvornår og hvordan rekreativt fiskeri
kan påvirke populationsdynamik (tæthed og størrelsesfordeling) og
evolutionære processer hos fisk samt fiskenes adfærd.
Beskrive og vurdere forskellige tilgange til genopretning af
levesteder og fiskeudsætning som redskaber i forvaltningen af
rekreativt fiskeri.
Beskrive og sammenligne formålet med forskellige
fiskerireguleringsmetoder, f.eks. slot længder, kvote, mindstemål,
lukkede sæsoner og kritisk gennemgå deres brugbarhedt.
Præsentere og diskutere for og imod brugen af catch-and-release
fiskeri i fiskeriforvaltning.
Give eksempler på økonomiske og helbredsmæssige værdier af
rekreativt fiskeri og diskutere mekanismer der kan øge eller
mindske dets værdi, f.eks ændring i mængden af fangbare fisk,
adgangsforhold til fiskeriet, lystfisker motivationer, tæthed af
fiskere på en fiskeplads..
Foretage en sammenligning mellem rekreativt og kommercielt
fiskeri fx i form af socio-økonomiske fordele eller
fødevareforsyning.
Beskrive metoder til at undersøge human dimensions, fiskeadfærd
og fiskebestandens antal og størrelsesstruktur, og i forhold til
sidstnævnte forklare styrke og svaghed ved brugen af
fangstjournaler.
Kursusindhold:
Rekreativt fiskeri giver årligt samfundet økonomiske gevinster i
milliardklassen. Samtidig påvirker fiskeriet direkte og indirekte
økosystemerne, fx gennem effekter på vandsystemernes fødekæder
såvel som på en menneskelig samfundsmæssig dimension i form af
sociale processer og konsekvenser. Desuden forekommer det lige så
vigtigt at forstå sportsfiskerens adfærd, som det er at forstå,
hvordan og hvorfor fisken opfører sig som den gør. Det tværfaglige
samspil mellem samfundsvidenskab og naturvidenskab kan derfor være
et centralt element i den fremtidige forvaltning af rekreativt
fiskeri. Kurset vil introducere tre værktøjer i traditionel
fiskeriforvaltning nemlig udsætning af fisk, genopretning af
levesteder og fiskeriregulering med særlig fokus på sidstnævnte
(f.eks catch and release fiskeri, mindstemål, fredningstider osv.).
Samtidig vil kurset give en grundig introduktion til biologi og
forvaltning af populære målarter. Ydermere vil kurset adressere
menneskelige dimensioner, såsom lystfisker adfærd og demografi samt
de sociale og økonomiske fordele rekreativt fiskeri bidrager til.
Endelig vil en del af kurset give en indføring i de metoder, der
anvendes, når man studerer populationsdynamik og adfærd hos fisk
samt undersøger human dimensions i rekreativt fiskeri.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk