Efterår og Forår
Kurset løber fra september til maj
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Kursets formål er 1) at skabe en fælles identitet og forståelse
for transportforskning for ph.d.-studerende i transportforskning 2)
at introducere ph.d.-studerende i transport til artikelskrivning 3)
at lære ph.d.-studerende at fremlægge eget arbejde og at deltage i
videnskabelige diskussioner.
Kurset er en blanding af forelæsninger, seminarer, hvor de
studerende præsenterer egne artikler og kommenterer andre
studerendes artikler, samt artikelskrivning.
Kursets mål er at introducere de principper, der gælder for
udarbejdelse af akademiske artikler om videnskab og teknologi, med
særlig fokus på kravene for transporttidsskrifter og
transportkonferencer. Den ph.d.-studerende skal forfatte en fuld
artikel i løbet af kurset og vil få løbende feedback og
kommentarer. Ved afslutningen af kurset indsendes artiklen til et
videnskabeligt tidsskrift eller en konference, som er anerkendt af
det danske autoritetslistesystem.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Give et overblik over hovedområderne inden for
transportforskning og forstå forskellene mellem de metodemæssige
tilgange.
Strukturere en artikel i henhold til de vigtigste formater for
transportpublikationer.
Udvikle en klar og forståelig tankestrøm i forbindelse med
skrivning af en videnskabelig artikel.
Forklare videnskabelige begreber på en klar, effektiv og ikke
mindst præcis måde.
Udføre en koncis og kritisk litteraturgennemgang i forbindelse
med artiklen og gøre det på en effektiv måde.
Forklare de sproglige regler for skrivning af akademiske
artikler inden for transportområdet.
Forfatte en fuld videnskabelig artikel på engelsk .
Forstå, hvordan man tager til genmæle og reviderer en
videnskabelig artikel i forbindelse med en peer review-proces.
Overholde etiske standarder i forbindelse med artikelskrivning,
herunder at undgå plagiering og selvplagiering, anerkendelse af
benyttede referencer, datakilder samt kunne adressere potentielle
interessekonflikter.
Forberede en forelæsning og præsentere en artikel mundtligt ved
en forelæsning på en international konference.
Tage del i videnskabelige diskussioner i forbindelse med
præsentationen af forskningsarbejde..
Udvælge den rigtige publikationskanal (tidsskrift eller
konference) for den pågældende artikel.
Kursusindhold:
Generelt overblik over kravene til videnskabelige artikler inden
for transportsektoren. Overblik over transporttidsskrifter og
konferencer – hvordan vælger man den rigtige publikationskanal.
Overblik over transportforskningens forskellige delområder og
forståelse for de forskellige anvendelsesområder og metodemæssige
tilgange. Særlige forhold og anbefalinger inden for
transportforskningens delområder (forelæsninger holdt af erfarne
forskere fra DTU Transports forskningsgrupper). Introduktion til
kvalitetsindekser (web of science, citationsindeks, impact factor
etc.). Litteratursøgningsmetoder. Kunsten at strukturere artikler
og “sælge” budskabet. Forskningsetik i forbindelse med artikler.
Udarbejdelse af præsentationer. Særlige forhold, når man skriver på
engelsk og strukturerer en artikel. Hvordan man håndterer
kommentarer i forbindelse med review-processen.
Den enkelte studerende arbejder med sin egen artikel i løbet af
kurset (arbejdsbelastningen i forbindelse med artiklen anses for at
ligge udover kursets 5 ECTS points. Hver studerende/artikel vil få
tildelt en tutor fra DTU Transports faculty med viden om emnet
(ikke vejlederen eller medforfatter). De studerende skal præsentere
deres arbejde på åbne institutseminarer, hvor arbejdet vil blive
kommenteret. Alle deltagere, tutors og vejledere skal være til
stede, når den studerende præsenterer sit arbejde. En ekstern
vejleder vil kommentere artiklerne med hensyn til det engelske
sprog og strukturen.