2013/2014

12210 Miljøteknik i U-lande

Engelsk titel:

Environmental Engineering in Developing Countries

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

Januar
3-ugers intensivt kursus

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, forelæsninger, gæsteforelæsere

Kursets varighed:

3-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 10

Overordnede kursusmål:

Det første mål er at forstå den store betydning af tilpasset vandforsyning og sanitation i udviklingslande, hvor mangel kan bevirke op til 80% af sygdomstilfældene i udviklingslande. Det andet mål er at få indblik i de mulige ingeniørmæssige løsninger, og at give et indblik i NGOers og internationale hjælpeorganisationers arbejde

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive nutidige udviklingsproblemer og muligheder, e.g. helbred, landbrug, hjælpeorganisationer og NGO’ers indsats, og ingeniørers roller
  • Indsamle data for helbreds og livsvilkår til brug i kursusrapporteringen, herunder korrekt brug af kilder til viden og citater
  • Anvende basale kundskaber i matematik, natur- og ingeniørvidenskab til at foreslå mulige og tilpassede løsninger for basal sanitation og vandforsyning i udviklingslande
  • Forklare basale koncepter, samt identificere og løse miljøproblemer med vægt på landområder i udviklingslande
  • Arbejde i team for beskrivelse og i påkommende tilfælde foreslå mulige løsninger til forbedring af levevilkår i landsbyer i udviklinglande
  • Skitsere politiske og økonomiske aktører i succesfuld løsning af udviklingsproblemer
  • Analysere og anvende litteratur om tilpasset teknik til vandforsyning og sanitation
  • Relatere faktorer som helbred og socio-økonomiske forhold til regioner uden tilstrækkelig vandforsyning og sanitation
  • Forsvare rapportindhold og konklusioner over for andre kursusdeltagere
  • Konkludere at livslang læring er nødvendig til forståelse af den nødvendige proces i udviklingen af fattige nationer

Kursusindhold:

Kurset indeholder to blokke: at vælge og designe lavteknologiske forbedringer af vandforsyning og sanitet baseret på en analyse af de lokale levevilkår, og at designe et projekt som kan implementere forbedringerne.

I den første blok karakteriseres sociale vilkår som helbred, sociale og kulturelle forhold, de lokale økonomiske muligheder, samt de topografiske og geologiske forhold der kan have betydning for mulige løsninger. Udfra dette udvælges og tilpasses relevante tekniske løsninger for at skaffe vandforsyning og sanitet, der er tilpasset de lokale forhold i en konkret landsby i Afrika, Asien, eller Latin-Amerika.

I den anden blok skitseres et udviklingsprojekt, som f.eks. redegør for projektkomponenter, rækkefølge, ressource, organisation, strategi og budget. Dette former sig som en ansøgning om et NGO projekt.

Hver gruppe med 4-5 studerende med internationalt blandet baggrund arbejder dynamisk og med et problemorienteret projekt. Begge rapporter præsenteres mundtligt i plenum og afleveres til bedømmelse.

Bemærkninger:

Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i januar-perioden

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Institut:

12 Institut for Vand og Miljøteknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 30. april, 2013