Fagprojektet bringer viden, redskaber og metoder fra uddannelsens
første semestre i anvendelse i forhold til at udføre et realistisk
projekt. Kvantitative krav danner rammerne for projektet, som
udvikles under hensyntagen til arkitektoniske intentioner.
Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt og indøver
selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af
informationer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udforme en bygning sammen med andre faggrupper frem til
projekteringsniveau.
Forstå og fastholde en arkitektonisk intention gennem flere
udviklingsfaser af projektet
Anvende tidligere opnået viden til formulering, undersøgelse og
løsning af relevante problemstillinger/funktionskrav
Identificere effekten af forskellige løsningsforslag i forhold
til bymæssige forhold omkring den pågældende bygning samt den
arkitektoniske kvalitet inde og ude.
Anvende beregningemetoder for energi, indeklima og bærende
konstruktioner aktivt i en design process
Arbejde integreret med indeklimakvalitet som parameter.
Arbejde tværfagligt via BIM
Organisere og gennemføre projekter som gruppearbejde med
multidisciplinær deltagelse
Fremskaffe og udvælge relevante informationer
Kommunikere projektforslaget både konceptuelt i diagrammer,
fysiske modeller og via BIM modeller.
Kursusindhold:
Kurset er i 13-ugersperioden organiseret omkring lektioner,
workshops og designopgaver.
I 3-ugersperioden udarbejdes et færdigt projektforslag til et
byggeri. I kurset anvendendes designteori og beregningsmetoder som
redskab i en designproces hvor arkitektur, indeklima, konstruktion
og energi skal indgå i en helhed.
Bemærkninger:
Kurset er for studerende på bachelorlinien
"Bygningsdesign".
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk