2013/2014

11932 Byens rum, den store konstruktion

Engelsk titel:

Urban context & large scale structures

Sprog:

Point( ECTS )

7,5

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

E5A (ons 8-12) og Januar

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Projektarbejde understøttet af forelæsninger, seminarer, ekskursioner, feltarbejde, små og store gruppeopgaver, mundtlige fremlæggelser.
Indlæring og af konstruktionsberegnings software i en skitseringsproces.
anbefalet: Brug af geometrisoftware i designprocess i samarbejde med kursus 01999

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Målet er at videreudvikle projektudarbejdelses kompetencer opnået på 1. og 2 semester på By- og byg.ing, Architectural Engineering.
Det sker dels ved at introducere nye arbejdsmetoder, dels ved at projektet har en højere grad af kompleksitet og omfangsrighed, der ligger på niveau med en større arkitektkonkurrence. Ingeniørviden (konstruktion) sammenkobles med urban design: fx. 'Bridgescape' (udarbejdelse af en bro i relation til en bydel).
Målet er, at den grafiske og mundtlige kommunikation af projektet skal være på et begyndende professionelt niveau mod slutningen af kurset. Niveauet opnås gradvist via delafleveringer.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Indsamle data fra litteratur (herunder kort) i tilknytning til en lokalitet i byen.
  • Udvælge data og præsentere det i plancher, således at der skabes en klar kommunikérbar, faktabaseret analyse af lokaliteten.
  • Anvende arbejdsmetoder bag nyere urban design i relation til design af infrastruktur.
  • Arbejde konceptuelt og via overslagsberegninger med konstruktionsdesign
  • Designe flere forskellige projektforslag på konceptniveau på baggrund af de til projektet udviklede strategier, frem til idekonkurrence niveau.
  • anskue infrastruktur projekter i en bylandskabelige sammenhæng
  • Øve overgangene mellem projektfaser fra analyse til detaljerings niveau
  • Optimere design i forhold til geometri, fastlægge geometri matematisk
  • indlære og anvende konstruktionsberegningssoftware i en design process
  • Kommunikere alle niveauer af processen klart grafisk og mundtligt (ved delafleveringer).
  • Afstemme konstruktionsdesign og urban design
  • umiddelbart selvstændigt benytte faglige kompetencer ved løsning af praktiske ingeniørmæsige problemer

Kursusindhold:

Projektudvikling styret via øvelser (delafleveringer).

-Kontekst analyse baseret på litteratur
-Kontekst analyse baseret på arkitektmæssige arbejdsmetoder (forskellige former for skitsering).
-urban design projekt udarbejdet på baggrund af kontekst analyse
-afstemning af urban design med konstruktionsdesign og overslagsberegninger af konstruktionen.

Litteraturhenvisninger:

Bunschoten Raoul: Stirring the City, isbn 87-985670-7-1
Ed. Høyer Steen, Udveksling i landskabets by, isbn 87 7830-077
Kompendium: herunder retningslinjer og anvisninger for stibroer etc. foruden artikler om relaterede projekter.
Litteratur fra kurser i konstruktioners virkemåde.
Diverse Byatlas
Diverse Byhistorier
Lokalplaner
Tekniske kort
Infrastruktur strategier
Meteorologiske data
Staadpro manual
anbefalet: Litteratur fra kursus 01999

Bemærkninger:

kurset er koordineret med 01199 geometri, så der er mulighed for at kombinere designprojekt med geometriopgave.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Lotte Bjerregaard Jensen , Bygning 118, rum 238, Tlf. (+45) 4525 1682 , lbj@byg.dtu.dk
Henrik Almegaard , Bygning 118, rum 168, Tlf. (+45) 4525 1828 , hal@byg.dtu.dk

Institut:

11 Institut for Byggeri og Anlæg

Deltagende institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 07. maj, 2013