Kurset har som overordnet mål at deltagerne bliver i stand til at
konstruere med 2D AutoCAD og at deltagerne bliver i stand til at
skitsere og skildre konstruktioner og rumlige forhold i de mest
anvendte afbildningsarter. At deltagerne bliver fortrolige med de
formelle regler for byggeteknisk tegning. At deltagerne opnår
rutine i frihåndsskitsering. At deltagerne behersker 3D
volumenmodellering, tegningsopbygning og afbildning i AutoCAD. At
deltagerne får et første kendskab til BIM, og er i stand til at
lave BIM-modeller i Revit. At deltagerne får udviklet deres rumlige
opfattelsesevne.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
skitsere rumlige emner, herunder omdrejningslegmer,
aksonometrisk.
skitsere rum i frontperspektiv
aflæse dobbelt retvinklet projektion
aflæse og udføre byggeteknisk tegning
udføre teknisk tegning på baggrund af 3D-model
anvende dobbelt retvinklet projektion til problemløsning
opbygge volumenmodeller
afbilde og rendere volumenmodeller
anvende sædvanlige geometriske konstruktioner og kunne beskrive
udvalgte kurver og flader
opbygge simple BIM-modeller i Revit
Kursusindhold:
I kursets første del veksles mellem brug af AutoCAD og
frihåndsskitsering. Følgende temaer behandles: Rumlig og dobbelt
retvinklet afbildning. Skitseringsmetoder og teknikker. 2D AutoCAD,
herunder basisfunktioner, lag, stregtykkelser, målsætning, modelrum
og tegningsrum, plotstyring og integration af rasterbilleder.
Byggeteknisk tegning og tegningsaflæsning. I kursets anden del
veksles mellem brug af 3D funktionaliteter i AutoCAD og
frihåndsskitsering. Følgende temaer behandles: Skitsering af krumme
emner og perspektivisk skitsering, AutoCAD volumenmodellering,
tegningsmodellering og afbildning i AutoCAD. Omsætning af 3D-model
til teknisk tegning. Kendskabet til byggeteknisk tegning i
forskellige målforhold udbygges. Desuden indøves brug af dobbelt
retvinklet og rumlig skitsering til problemløsning og
formgivning.
Bemærkninger:
Kurset er forbeholdt By- og byg.ing, Architectural
Engineering.