2013/2014

02930 The Analysis of Sensory and Consumer Data

Kurset udbydes kun i ulige år.

Engelsk titel:

The Analysis of Sensory and Consumer Data

Sprog:

Point( ECTS )

2,5

Kursustype:

Ph.d.
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Planlægges afholdt 9.-13. September 2013.

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, computerøvelser og projektarbejde.

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 15

Overordnede kursusmål:

At forbedre evnen til at analysere human perception data. Nogle af de nyeste statistiske metoder bliver gennenmgået ved brug af open source softwaren R, ved brug af bla. R-pakkerne sensR, ordinal og lmerTest samt programmet PanelCheck.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde med R og Panelcheck
  • Planlægge og analysere simple diskrimination og similaritets experimenter ved brug af sensR
  • Analysere replikerede diskriminationsdata
  • Udføre og forstå simpel Thurstonian modelling
  • Anvende mixed models på sensorisk profildata og forbrugerpræference data ved hjælp af PanelCheck og R-pakker
  • Analysere sensorisk profildata med den nye skaleringskorretionsmetode (med R)
  • Bruge PanelCheck til simple såvel som multivariate analyser (inclusive Tucker-1)
  • Analysere A-not-A og Same-different data
  • Analysere ordinal human perscption data ved hjælp af R-pakken ordinal

Kursusindhold:

Course Main Topics Overview:

Monday: Simple discimination using R (package sensR)
Tuesday: Mixed models using PanelCheck AND R. (newly developed R-routines)
Wednesday: Multivariate Analysis using PanelCheck
Thursday: Advanced discrimination using R (packages sensR and ordinal)
Friday: More on replicated (discrimination/​similarity) data analysis.
Brief student presentations.

In addition an introduction to R is given and discussions/supervision of participants individual data projects are included.

Litteraturhenvisninger:

T. Næs, P.B. Brockhoff and O. Tomic, (2010). Statistics for Sensory and Consumer Science, John Wiley & Sons.
Brockhoff, P.B. and Christensen, R.H.B. (2010). Thurstonian models for sensory discrimination tests as generalized linear models. FQP, 21(3), 330-338.
Christensen, R. H. B. and P. B. Brockhoff (2013). Analysis of replicated categorical ratings data from sensory experiments. To appear in Journ. of SFdS.
Christensen, R.H.B. Cleaver, G. and Brockhoff, P.B. (2011). Statistical and Thurstonian models for the A-not A protocol with and without sureness, FQP 22(6), 542-54.
Kuznetsova, A., Christensen, R.H.B., Bavay C. and Brockhoff, P.B. (2013). Automated Mixed ANOVA Modelling of sensory and consumer data. To be submitted to: FQP.
Tomic, O., Nilsen, A. N., Martens, M., Næs, T., Visualization of sensory profiling data for performance monitoring, LWT - Food Science and Technology, Vol 40 (2007), pp 262 – 269

Kursusansvarlig:

Per B. Brockhoff , Bygning 324, rum 220, Tlf. (+45) 4525 3365 , perbb@dtu.dk
Rune Haubo Bojesen Christensen , Bygning 324, rum 220, Tlf. (+45) 4525 3363 , rhbc@dtu.dk
Oliver Tomic

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Kursushjemmeside:

http://www2.imm.dtu.dk/~pbb/summerschool.html

Tilmelding:

På instituttet
15. august 2013
Check website (http:/​/​www2.imm.dtu.dk/​~pbb/​summerschool.html), and/or contact Marian Solrun Adler (masad@dtu.dk).
Sidst opdateret: 02. maj, 2013