2013/2014

02424 Videregående dataanalyse og statistisk modellering

Engelsk titel:

Advanced Dataanalysis and Statistical Modelling

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

F2A (man 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, edb-øvelser og gruppearbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

At give deltagerne kendskab til moderne begreber og metoder, der bruges ved analyse af forskellige typer data og give deltagerne kompetencer til at bruge disse metoder i anvendelsesmæssige sammenhænge ved brug af programmet R.
Efter kurset forventes deltagerne at kunne analysere variation i data, identificere væsentlige variationsårsager og vurdere, samt kvantificere, deres indflydelse, sædvanligvis ved en statistisk model.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • analysere forskellige typer af data ved brug af R programmet
  • analysere variation i data
  • identificere væsentlige variationsårsager
  • vurdere variationsårsagernes indflydelse ved brug af en statistisk model
  • præsentere forudsætninger, metode, resultater og fortolkninger af en statistisk analyse
  • formulere, afgrænse og udføre et projekt indenfor rammerne af kurset
  • afgøre hvilken/hvilke modell(ler), der med rimelighed vil kunne anvendes til at analysere et givent datamateriale
  • anvende likelihood baserede metoder
  • statistisk modelbygning

Kursusindhold:

Likelihood metoder og principper, generelle lineære modeller, generaliserede lineære modeller, mixed effekts modeller.

Litteraturhenvisninger:

Introduction to General and Generalized Linear Models
af H. Madsen og P. Thyregod (2010), Chapman and Hall/CRC

Kursusansvarlig:

Henrik Madsen , Bygning 303B, rum 004, Tlf. (+45) 4525 3408 , hmad@dtu.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Kursushjemmeside:

http://www.imm.dtu.dk/courses/02424

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 02. maj, 2013