At give deltagerene forståelse for data indeholdende en vis
tilfældig variation, samt forståelse for under hvilke betingelser
generel information kan udledes af sådanne data. Desuden at give
deltagerne kenskab til en række metoder, der finder anvendelse i
udvalgte problemstillinger af ovenstående karakter. Herved får
deltagerene mulighed for at forholde sig til en given anvendt
forskningsmetode, samt mulighed for at følge og anvende
forskningsresultater og udviklingsarbejde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beregne og fortolke simple statistiske størrelser, herunder
gennemsnit, spredning, varians, median og fraktiler.
Anvende enkle grafiske eksplorative teknikker, herunder
histogram normal-plot og box-plot.
Identificere og beskrive sandsynlighedsfordelinger som
Poisson-, binomial-, exponential- og normalfordelingen.
Differentiere mellem statistisk metodevalg.
Anvende og fortolke centrale statistiske begreber som model,
estimation, konfidensinterval og hypotesetest.
Gennemføre og fortolke basale statistiske beregninger på en- og
2-stikprøve situationer.
Gennemføre og fortolke basale statistiske beregninger på
antalsdata.
Gennemføre og fortolke basale statistiske beregninger indenfor
regression og variansanalyse.
Genkende og fortolke relevant output fra et specificeret
statistik software.
Beregne nødvendige stikprøvestørrelser i simple setups.
Vurdere og fortolke empirisk baseret
information.
Kursusindhold:
Enkle metoder til grafisk og tabellarisk vurdering af empiriske
data. Modeller for bestemte typer stokastiske variable som f.eks.
Poisson-, binomial-, exponential- og normalfordelingen. Test og
estimation af parametre og konstruktion af konfidensintervaller i
hyppigt forekommende situationer (især middelværdier, varianser,
andele). Introduktion til regressionsanalyse, variansanalyser og
kontingenstabeller.
Bemærkninger:
Kurset er rettet mod alle diplomretninger (bortset fra kemi). I det
omfang, det er hensigtsmæssigt, belyses stoffet med eksempler og
problemstillinger, som er relevante for de enkelte retninger.
Kurset er et generelt introducerende metodekursus.