Det overordnede formål er at give den studerende en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem teknologi, økonomi, ledelse og organisation.
Desuden skal den studerende lære at anskue ingeniørens rolle i en given organisation fra et strategisk, taktisk og operationelt perspektiv samt i forhold til innovation og entreprenørskab i virksomheden.
Den studerende skal kunne identificere og analysere forretningsmuligheder i relation til teknologisk udvikling gennem anvendelse af teorier og modeller fra økonomi, ledelse og organisation.
Ydermere skal den studerende være i stand til arbejde med et tværfagligt problem i en projektgruppe.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå og gengive udvalgte teorier og modeller indenfor økonomi, ledelse og organisation
Identificere og beskrive forretningsmodeller, organisatorisk design og ledelsesaktiviteter i en konkret case
Udvælge og anvende relevante teorier og modeller inden for økonomi, ledelse og organisation til en løsning af et konkret problem
Analysere en konkret problemstilling ud fra et strategisk, taktisk og operationelt perspektiv
Redegøre for ingeniørens rolle i forhold til en konkret virksomheds konkurrenceevne
Udvælge og sammensætte relevante organisatoriske og ledelsesmæssige aktiviteter, der kan understøtte implementering af en strategi i en virksomhed
Beskrive underliggende antagelser og forudsætninger ved en konkret problemstilling og redegøre for konsekvenserne hvis disse antagelser og forudsætninger ændrer sig
Identificere og analysere muligheder for forretningsudvikling i relation til teknologisk udvikling
Kursusindhold:
De studerende introduceres til et bredt udsnit af teorier og modeller indenfor erhvervsøkonomi, forretningsudvikling, ledelse og organisation, som anvendes til løsning af konkrete problemstillinger i en række cases.
De studerende præsenteres endvidere for et oplæg og en konkret udfordring fra en virksomhed. Denne udfordring skal analyseres og løses i projektgrupper, og hver gruppe skal udarbejde en afsluttende rapport.
Litteratur:
Lærebøgerne "An Introduction to Organisational Behaviour for Managers and Engineers" af Duncan Kitchin og "Business Model Generation" af Alex Osterwalder kan købes i DTU-bogladen
Bemærkninger:
Kandidatstuderende, for hvilke kurset er obligatorisk, har fortrinsret
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx