2012/2013

42377 Livscyklusledelse i industrien

Engelsk titel: 


Life Cycle Management in industry

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

F3B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger med øvelser og parallelt case-arbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Ønskelige forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne demonstrere en bred forståelse for livscyklustankegangen anvendt til analyse og syntese af løsninger samt ledelse ift. disse, for at minimerer miljømæssige og socio-økonomiske effekter som produkter og produkt-porteføljer medfører gennem deres livscyklus og over hele værdikæden.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Frembringe et produktsystemoverblik med relevante ind- hhv. udløbende flows af materialer, informationer, penge o.l. gennem livscyklussen
  • Frembringe et overblik over det netværk, virksomheden er del af, inkl. dens stakeholders og andre aktører, som har direkte eller indirekte relation til virksomhedens produkt
  • Planlægge og overordnet kunne udføre en lang række målrettede LCM-tiltag i forhold til et produkt af en given virksomhed eller organisation, herunder:
  • Udvælge og anvende værktøjer og tiltag, som støtter LCM-arbejdet, herunder Livscyklusvurdering/LCA og kommunikationsværktøjer (f.eks. Ecolabels type I, II, III)
  • Forstå og fortolke LCA-resultater og indsamle relevante andre produktsystemdata og integrere disse i en Miljøvaredeklaration/EPD efter ISO 14025.
  • Definere og argumentere for relevante LCM-elementer og KPIere ift. en selvdefineret miljøstrategi.

Kursusindhold:

Introduktion til livscyklusbegrebet og livscyklusledelses/LCMs historie. Eksempler på anvendelser af LCM i industrien og i offentlige virksomheder. Introduktion til implementeringsprocesser af LCM i en organisation, inkl. udformning og anvendelse af Key Performance Indikatorer (KPIer). Gennemgang af livscyklusvurdering/LCA og dens anvendelse som vurderingsværktøj for miljømæssige effekter, inkl. forenklede versioner som Screening LCAer, MEKA-analyser og Carbon Footprinting. Introduktion til Aktør-Netværks-Teorien og dens anvendelse for stakeholder-analyser. Gennemgang af værktøjer til støtte for typiske beslutninger i de forskellige faser af et produkts livscyklus – både kvantitative beregningsprogrammer til miljømæssige og grove økonomiske vurderinger – og kvalitative miljøværktøjer, f.eks. designguidelines.


Litteratur:

EU's ILCD Handbook, ISO 14000-serien af standarder, UNEP SETAC Life Cycle Initiative, “Life Cycle Management – A business guide to sustainability”, 2007


Bemærkninger:

Sideløbende med gennemgang af teori og eksempler vil der arbejdes i grupper som består i udviklingen af en (miljø) bæredygtighedsstrategi for en bestemt organisation. Dette omfatter anvendelse af teorier i praksis f.eks. ved at bestemme og beskrive passende LCM-elementer til strategien og/eller beslutte om, hvorvidt der vil søges om visse (typer af) miljømærker. Kurset er planlagt til at slutte med to præsentationer fra hver gruppe.


Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx


Kursusansvarlig:

Niki Bey, 426, 106, (+45) 4525 6004, niki@dtu.dk  

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Livscyklusledelse, Livscyklustankegang
Sidst opdateret: 8. februar, 2013