2012/2013

42085 Strategi, design og marked

Engelsk titel: 


Strategy, design and market

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E2B

 

Undervisningsform:

Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Minimum  15, Maksimum:  45
 

Overordnede kursusmål:

Kurset vil gøre de studerende i stand til at analysere samspillet mellem produkter og deres markeder samt udvikle de studerendes evne til at tænke dette samspil ind i en strategisk og designmæssig sammenhæng.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet fremført i litteraturen til kurset
  • Beskrive et produkts liv på markedet og kortlægge de processer det bliver en del af
  • Forklare grundlæggende begreber i neo-klassisk økonomi
  • Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
  • Forklare grundlæggende begreber i sansebasseret branding
  • Forklare grundlæggende begreber i aktør-netværks teori og markedssociologi
  • Forklare grundlæggende begreber i materielle kulturstudier og markedsantropologi
  • Vurdere et produkts konkurrencesituation og formidle den på en let tilgængelig måde (poster format)
  • Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp af teorierne fra kursets pensum
  • Diskutere hvordan produktdesign spiller en rolle i forhold til markedsskabelse
  • Diskutere betydning af globaliseringsprocesser for design og markedsføring af produkter
  • Diskutere betydningen af brugerdrevent design for et produkts strategiske position

Kursusindhold:

Hvad er et marked? De studerende vil blive bedt om at udvikle et produkt orienteret casestudie, der udforsker de mange mulige svar på dette spørgsmål. Fra et designperspektiv er den potentielle efterspørgsel efter et produkt selvfølgelig åbenlyst interessant. Men denne smalle definition af et marked ignorerer samtidig den mangfoldighed af måder, hvorpå varer og teknologier både påvirker og bliver påvirket af en bred vifte af aktører (leverandører, forbrugere, producenter, myndigheder, infrastrukturer, etc.), der i en bredere forstand udgøre deres marked. Kurset er baseret på en kombination af empiriske eksempler og en introduktion til relevante økonomiske og sociologiske teorier og koncepter.


Kursusansvarlig:

Jason Li-Ying, 426, 118, (+45) 4525 4856, yinli@dtu.dk  

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Studerende optaget på retningen i Design og Innovation vil have fortrinsret til kurset.

Nøgleord:

Strategi, Markeder, Økonomisk teori, Markedets sociologi, ANT
Sidst opdateret: 15. juni, 2012