Kursets mål er at introducere de studerende til muligheder og begrænsninger i forbindelse med organiseringen af udviklingen af produkter og services. Det indebærer en forståelse af metoder, data of organisationsformer som benyttes til styring og koordinering af produktudviklingsforløb og innovative projekter i en organisatorisk sammenhæng.
Kurset skal samtidig give de studerende en forståelse af dilemmaer og konfliktende kriterier for udvikling som f.eks krav om kontrol og effektivitet i mere rutinepræget udvikling kontra krav om mere innovative og mindre formelle udviklingsforløb og fremgangsmåder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere fasemodeller og mere agile modeller i produktudvikling og deres anvendelse
dentificere værktøjer, metoder og situationer relateret til produktudvikling
Analysere drivkræfter og begrænsninger som design- og innovationsprojekter udsættes for i en organisatorisk kontekst
Forstå betydningen af sociale systemer og politiske hensyn i udviklingen af produkter og services
Forstå betydningen af videndeling, videnledelse og læring i produktudvikling
Forstå interaktionen mellem designprojekter og andre funktioner og aktiviteter i virksomheden som f.eks. fremstilling, teknologiudvikling, "human ressources" etc.
Forstå design projekter i en porteføljeledelsessammenhæng
Retfærdiggøre allokering af ressourcer til udviklingsprojekter i en organisatorisk sammenhæng
Definere forskningsemner og -spørgsmål og analysere case studier med henvisining til litteratur om emnet
Kursusindhold:
Kurset præsenterer eksempler på tilgange til produktudvikling placeret i organisatorisk sammenhæng samt de dilemmaer organisationer står overfor i tilrettelæggelsen af disse processer. Udvikling af produkter ses som forankret i organisatoriske processer og som del af en forretningsstrategi. Dette omfatter følgende temaer:
- Tilrettelæggelse og organisering af udvikling af produkter: fasemodeller, milepæle, disponeringsmodeller og agile metoder
- Produktudviklingens samspil med produktion, marketing, strategi, miljøafdeling, porteføljeledelse, samt 'roadmapping'
- Produktudviklingens og innovationsprojekters aktivitetsmønstre, egenart, organisatoriske placering, og sourcing
- Etablering af innovative teams. Sammensætning af projektgrupper og samarbejde på tværs af fagområder og organisatoriske skel
- Videndeling gennem praksisfællesskaber og grænsegængere
- Interessenter, sociale systemer og politiske dimensioner i design og innovationsprojekter
Bemærkninger:
Kurset er obligatorisk for studerende på "Design og Innovation", som derfor har fortrinsret hertil.