De studerende vil lære at udarbejde feasibility-studier for energiteknologier set fra såvel et samfunds- som et virksomhedsperspektiv. Herudover vil de lære at vurdere integrationen af energiteknologier i et fremtidigt energisystem, idet såvel socioøkonomiske som miljømæssige konsekvenser tages i betragtning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Vurdere den overordnede feasibility af et energiprojekt, inkluderende økonomiske, miljømæssige, reguleringsmæssige og ressourcemæssige forhold
Forklare forskellen mellem samfundsmæssig og virksomhedsmæssig feasibility i et energiprojekt
Udføre et detaljeret feasibility-studie for et specifikt projekt og lave en afrapportering
Forklare begrænsningerne ved partielle analyser i forhold til overordnede systemanalyser
Analysere individuelle eller kombinationer af energiteknologier i en energisystemsammenhæng
Beskrive behovet for et overordnet systemperspektiv når konkurrencen mellem energiteknologier skal vurderes
Sammenligne systemkonsekvenserne af forskellige energiteknologier
Forklare hvordan en specifik teknologi implementeres i STREAM systemanalysemodellen
Skelne mellem forskellige typer af scenarier og anvendelsen/formålet med dem
Kursusindhold:
Kurset starter med en introduktion til et antal energiprojekter, hvor der for alles vedkommende er lavet feasibility-studier i det virkelige liv. Gennem gruppearbejde på specifikke cases lærer de studerende efterfølgende hvordan et feasibility-studie udarbejdes, og arbejdet afsluttes med en feasibility-rapport. Denne del af kurset omfatter fire dele: 1) Økonomi, herunder metoder og finansiering, 2) Miljømæssige vurderinger, 3) Regulering, herunder elmarkedsforhold og støttesystemer og 4) Vurdering af de ressourcemæssige potentialer.
Med udgangspunkt i tidligere kurser får de studerende herefter et overblik over metoder til systemvurdering og introduceres til STREAM-modellen. De studerende stifter bekendtskab med forskellige energiscenarier og scenarieteknikker. Der udvælges en specifik teknologi til energisystemanalyse, og nogle få systemaspekter eller kombinationer af aspekter vil yderligere blive analyseret gennem resten af kurset med det specifikke formål at gå i dybden med interaktioner mellem teknologi og system. Energisystemarbejdet afsluttes med en systemrapport udarbejdet over den udvalgte teknologi. Et team af specialister med hensyn til vurdering af energiteknologier vil støtte de studerende i projektet. Udgangspunktet for analyserne er en holistisk tilgang, hvor begrænsningerne i partielle analyser sættes i perspektiv. Ved slutningen af projektet præsenterer de forskellige grupper deres analyser, og feasibility, konkurrence og interaktioner mellem teknologierne diskuteres.
Bemærkninger:
Prioritet gives til studerende på kandidatuddannelsen i bæredygtig energi
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx