E2B,
F2B
Eksamenstidspunktet aftales mellem lærer og student
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
42150/41654
Pointspærring:
Obligatoriske forudsætninger:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
,
Overordnede kursusmål:
Gennem en videregående undervisning i og selvstudium i de fundamentale principper i den fysiske og fysisk kemiske metallurgi at sætte den studerende i stand til at forstå mikrostruktur(om)dannelsen i metallurgiske processer for krystallinske og amorfe materialer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
reproducere principerne af diffusion (drivkræft og mekanismer) i binære systemer
beskrive mekanismerne der bidrager til mikrostrukturudvikling i metaller og legeringer
forklare konstruktionen af fasediagrammer på basis af termodynamiske principper, dvs. Gibbs energi kurver
anvende binære fasediagrammer til at tolke mikrostrukturændringer i metaller og legeringer
forklare stadierne i fasetransformationer, dvs. kimdannelse og vækst, på basis af termodynamiske og kinetiske principper
forklare forskellen mellem diffusionskontrollerede, grænsefladekontrollerede og martensitiske fasetransformationer
analysere en recent videnskabelig artikel gennem anvendelse af af kursusindholdet og identificere de grundlæggende mekanismer ansvarlig for mikrostrukturudvikling
forsvare en videnskabelig fortolkning imod alternative fortolkninger i en mundtlig diskussion
foreslå en materialebehandling af en binær legering, med det pågældende fasediagram som den eneste forudsætning
Kursusindhold:
Termodynamisk og kinetisk grundlag for fasetransformationer i metalliske materialer. Der skelnes mellem martensitiske, diffusionskontrollerede og grænsefladekontrollerede fasetransformationer. Termodynamisk baggrund for fasediagrammer; energibidrag af punktdefekter, grænseflader og strain til systemets totale Gibbs energi og inflydelsen på faseomdannelser. Indholdet af kurset tilpasses i dialog med de deltagende studerende og gennem individuelt litteraturstudium. Aktive diskussioner af forskellige videnskabelige tolkninger indgår i undervisningsformen.