2012/2013

41631 Innovation i produktudvikling

Engelsk titel: 


Innovation in Product Development

Sprog:


Point (ECTS )


10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

F3

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, øvelser og projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F3A,   E3A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

42629

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  65
 

Overordnede kursusmål:

Dette kursus er målrettet studerende, der ønsker at udvikle produkter som basis for en sund forretning. Projektarbejdet i kurset skal ses som den udvikling af produkt of forretning, der foregår i den ”virkelige” verden og derfor er fokus på ”learning by doing” gennem det ugentlige projektarbejde i grupper. Ved kursets afslutning står alle grupper med en rapport i form af en forretningsplan, som kan sendes til iværksætterkonkurrencen ”Venture Cup”. Undervejs vil de studerende have mulighed for at diskutere sine idéer med specialiserede rådgivere og for at præsentere for rigtige investorer.


Hvis du har en product- eller forretningsidé er dette et glimrende kursus ift. at udvikle og realisere idéen.

Besøg kursets hjemmeside for yderligere detaljer: https://sites.google.com/site/c41631/


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • At identificere forskellige faser I innovationsprocessen og forstå hvad disse indebærer.
  • At designe re-orienteringen af forretningsmodeller og produktstrategier
  • At følge teorien og processen bag Integreret Produktudvikling
  • At ibrugtage værktøjer til kreativitet og fjernelse af fiksering
  • At identificere kunde- og markedssegmenter
  • At skitsere forretningsmodeller og –planer
  • At skrive udkast til patentkrav og –ansøgninger
  • At sælge (to pitch) produkt- og forretningsidéer til investorer
  • At lave prototyper af produkter og disses markeder
  • At identificere forskellige finansieringskilder

Kursusindhold:

Innovationsprocessen
• Hovedfaserne I innovationsprocessen
• Milepæle (gates) og afleveringer
• Integreret produktudvikling
• Protovation: Lave prototype og validere nye idéer

Design- og forretningsstrategier
• Åben Innovation / Innovation I netværk / Dan
• Produkt/Service-Systemer (PSS)
• Open Source / Open Design / Crowd Funding
• Intellektuelle rettighede

Opfindelse, Kreativitet og Problemløsning
• TRIZ – Definition af kunde
• Kilder for innovation
• Kreativitetsværktøjer

Marked og kunde
• Kundeprofil
• Mood boards
• Markedsstørrelser
• Trends og projektioner

Skabelse af forretningsmodel/-plan
• Anvendelse af ”business model canvas”
• Grupper, kompetencer og rollefordeling
• Finansieringskilder og budgetplanlægning
• Organisationsstrukturer

Overvejelser omkring intellektuelle rettigheder
• Forskellige typer intellektuelle rettigheder
• Hvad er et patent og hvrdan kan det bruges?
• Skitsering af patentkrav

Skabelse af prototyper
• Produktprototyper og afprøvning
• Prototyper til validering af kundebehov og marked

Hvordan man skal sælge (pitch) sin forretningsidé


Litteratur:

Ulrich & Eppinger - Product Design and Development
Andreasen & Hein - Integrated Product Development


Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx


Kursusansvarlig:

Thomas J. Howard, 426, 142, (+45) 4525 4741, thow@mek.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Kursushjemmeside:

https://sites.google.com/site/c41631/

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Innovation, Produktudvikling, Forretningsskabelse, Kreativitet
Sidst opdateret: 4. juli, 2012