Dette kursus er målrettet studerende, der ønsker at udvikle produkter som basis for en sund forretning. Projektarbejdet i kurset skal ses som den udvikling af produkt of forretning, der foregår i den ”virkelige” verden og derfor er fokus på ”learning by doing” gennem det ugentlige projektarbejde i grupper. Ved kursets afslutning står alle grupper med en rapport i form af en forretningsplan, som kan sendes til iværksætterkonkurrencen ”Venture Cup”. Undervejs vil de studerende have mulighed for at diskutere sine idéer med specialiserede rådgivere og for at præsentere for rigtige investorer.
Hvis du har en product- eller forretningsidé er dette et glimrende kursus ift. at udvikle og realisere idéen.
Besøg kursets hjemmeside for yderligere detaljer: https://sites.google.com/site/c41631/
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
At identificere forskellige faser I innovationsprocessen og forstå hvad disse indebærer.
At designe re-orienteringen af forretningsmodeller og produktstrategier
At følge teorien og processen bag Integreret Produktudvikling
At ibrugtage værktøjer til kreativitet og fjernelse af fiksering
At identificere kunde- og markedssegmenter
At skitsere forretningsmodeller og –planer
At skrive udkast til patentkrav og –ansøgninger
At sælge (to pitch) produkt- og forretningsidéer til investorer
At lave prototyper af produkter og disses markeder
At identificere forskellige finansieringskilder
Kursusindhold:
Innovationsprocessen • Hovedfaserne I innovationsprocessen • Milepæle (gates) og afleveringer • Integreret produktudvikling • Protovation: Lave prototype og validere nye idéer
Design- og forretningsstrategier • Åben Innovation / Innovation I netværk / Dan • Produkt/Service-Systemer (PSS) • Open Source / Open Design / Crowd Funding • Intellektuelle rettighede
Opfindelse, Kreativitet og Problemløsning • TRIZ – Definition af kunde • Kilder for innovation • Kreativitetsværktøjer
Marked og kunde • Kundeprofil • Mood boards • Markedsstørrelser • Trends og projektioner
Skabelse af forretningsmodel/-plan • Anvendelse af ”business model canvas” • Grupper, kompetencer og rollefordeling • Finansieringskilder og budgetplanlægning • Organisationsstrukturer
Overvejelser omkring intellektuelle rettigheder • Forskellige typer intellektuelle rettigheder • Hvad er et patent og hvrdan kan det bruges? • Skitsering af patentkrav
Skabelse af prototyper • Produktprototyper og afprøvning • Prototyper til validering af kundebehov og marked
Hvordan man skal sælge (pitch) sin forretningsidé
Litteratur:
Ulrich & Eppinger - Product Design and Development Andreasen & Hein - Integrated Product Development
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx