Kursets formål er at introducere grundlæggende principper og værktøjer for udvikling af playware systemer bestående af intelligent hardware og software, samt opbygge en forståelse af disse playware systemers anvendelse baseret på menneske-maskine interaktion samt menneske-robot interaktion.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare udviklingen af playware over de seneste 30 år
Forklare forskellen på klassisk og moderne kunstig intelligens
Benytte principper for adfærdsbaserede systemer og implementere tilhørende algoritmer i playware systemer
Forklare principper for distribueret processering og emergens
Integrere viden om leg og interaktion i syntese
Analysere og forstå udfordringer i menneske-maskine interaktion og menneske-robot interaktion
Designe og implementere playware systemer
Forklare adaptivitet og implementeringer af adaptivitet i playware
Kursusindhold:
Kurset giver med en række forelæsninger introduktion til entertainment og educational robotics, playware, adaptive teknikker, kropslig kunstig intelligens, hardware og software adaptivitet, modularitet, distribueret processering, tangible interfaces, menneske-maskine interaktion, interaktionsdesign, leg og legedynamikker. Øvelsesdelen belyser disse områder ved introducerende projektarbejde og en projektopgave på problemstillinger fra playware systemer til børns leg og læring, sport, musik og rehabilitering.
Bemærkninger:
Ved overtegning prioriteres Elektrokandidat-studerende, og blandt disse gives første prioritet til de, der har bestået 31385.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx