F2B og Efterår F13-uger evt. med 3-u juni
ELLER
Eft. +/- januar
skemalagt:
2. torsd. formd. forår bruges til et kort kursus i litteratursøgning
3. torsd. formd. forår fællesmøde
8.tor. formd. tips om tekst og figurer.
Iøvrigt:
Vejledning efter aftale med vejleder(e)
Undervisningsform:
Projektarbejde i grupper på 2-4 studerende (undtagelsesvist enkeltvis), helst baseret på data gruppen selv har samlet i felten, i laboratoriet, gennem interviews eller på anden vis. Det er dog også muligt at basere projektet på eksisterende litteratur. Rapportskrivning. Vejledning. Fælles symposier hvor grupperne fremlægger for hinanden og vejlederne og diskuterer.
Særlig dag
Rapportaflevering 4. sidste dag i 3-ugers perioden, projektfremlæggelse i fælles symposium næstsidste dag i 3-ugers perioden - men også mulighed for at afslutte i 13-ugers perioden - og ellers efter aftale
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 1, Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
A) At kvalificere de studerende i projektarbejdsformen og give dybere indsigt i et fagligt emne, hvis grundlag er indlært i Bachelorforløbet frem til 4. semester. B) At træne de studerende i at udfærdige en rapport baseret på data og originallitteratur. C) At afprøve en kondenseret formidling af et større projektarbejde for en gruppe med varierende baggrund D) At øve en deltagelse i en faglig diskussion i forbindelse med det afsluttende symposium
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Gennemføre et gruppearbejde under tidspres og logistiske begrænsninger
indgå i og anvende en vejledningssituation med et stort udbytte
udføre en tilbundsgående litteratur- og videnssøgning
udføre en kritisk sammenstilling af eksisterende viden på et højt niveau
præsentere viden i et præcist sprog både mundtligt og skriftligt
producere figurer der klart viser data og ønskede pointer
producere en rapport der præcist og koncist gør rede for resultater og diskuterer disse
fremstille og præsentere et spændende foredrag med klare figurer og pointer
debatere og analysere andres projekter i en forsamling
Kursusindhold:
Projektets indhold skal være relevant for miljøteknologi i bred forstand og vælges af studerende og vejledere i fællesskab. De studerende kan søge efter projektideer i DTU's projektdatabase, Videnskabsbuttikens eller andre institutters projekt databaser men kan også selv foreslå projekter og finde vejledere. Hvis vejlederen ikke er fra DTU Miljø skal emnet godkendes af kursuskoordinatoren. Når der er aftalt et emne med vejleder, melder gruppen sig til kursuskoordinatoren, og fortæller hvem der er vejledere så der kan oprettes en Campusnetgruppe under kursusnummeret. Udover selve projektarbejdet indgår: en ½ dag med litteratursøgning med udgangspunkt i nogle af projekterne og en ½ dag hvor grupperne fortæller resten af holdet om hvad de skal arbejde med - og fremlægger en projektformulering. en ½ dag hvor der arbejdes med fremstilling af figurer og præcis text baseret på de igangværende projekter.
Litteratur:
Det forventes at der mindst indgår såvel engelsk original/primær litteratur samt relevante fagbøger, men der er ingen foruddefineret litteratur
Bemærkninger:
Kurset er forbeholdt studerende på Bachelor i Miljøteknologi. Helst 4. semester. Tilmelding til kurset i efteråret (3./5. semester) kun efter aftale.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx