Fagprojektet bringer viden, redskaber og metoder fra uddannelsens første semestre i anvendelse i forhold til at udføre et realistisk projekt. Kvantitative krav danner rammerne for projektet, som udvikles under hensyntagen til arkitektoniske intentioner. Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt og indøver selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af informationer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udforme en bygning sammen med andre faggrupper frem til projekteringsniveau.
Forstå og fastholde en arkitektonisk intention gennem flere udviklingsfaser af projektet
Anvende tidligere opnået viden til formulering, undersøgelse og løsning af relevante problemstillinger/funktionskrav
Identificere effekten af forskellige løsningsforslag i forhold til bymæssige forhold omkring den pågældende bygning samt den arkitektoniske kvalitet inde og ude.
Anvende beregningemetoder for energi, indeklima og bærende konstruktioner aktivt i en design process
Arbejde integreret med indeklimakvalitet som parameter.
Arbejde tværfagligt via BIM
Organisere og gennemføre projekter som gruppearbejde med multidisciplinær deltagelse
Fremskaffe og udvælge relevante informationer
Kommunikere projektforslaget både konceptuelt i diagrammer, fysiske modeller og via BIM modeller.
Kursusindhold:
Kurset er i 13-ugersperioden organiseret omkring lektioner, workshops og designopgaver. I 3-ugersperioden udarbejdes et færdigt projektforslag til et byggeri. I kurset anvendendes designteori og beregningsmetoder som redskab i en designproces hvor arkitektur, indeklima, konstruktion og energi skal indgå i en helhed.
Bemærkninger:
Kurset er for studerende på bachelorlinien "Bygningsdesign".
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx