Få, metodeorienterede forelæsninger. De studerende præsenterer løbende eget projekt og litteraturstudier. Der lægges vægt på diskussion de studerende imellem og mellem studerende og undervisere.
At udvikle den studerendes evner til at udføre et større projekt indenfor digitale medieteknologier. Dette involverer litteraturstudium, planlægning, implementering, test og udfærdigelsen af en rapport i form som en videnskabelig artikel.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere en teknisk problemstilling og udtrække en konkret målsætning.
Indsamle viden om problemdomænet.
Beskrive de nyeste metoder indenfor et område af digitale medieteknologier
Udvælge egnede metoder til en given problemstilling.
Formulere scenarier for anvendelse for at aflede krav til en løsning.
Konstruere et design baseret på specificerede krav.
Planlægge et projekt, herunder foretage risikoanalyse og tidsstyring.
Håndtere en større mængde af content og/eller kildekode.
Udføre en større praktisk opgave indenfor digitale medier
Teste hvorvidt en given målsætning er nået.
Udfærdige en rapport i form som en videnskabelig artikel.
Kursusindhold:
Efter en introduktion den første dag arbejder grupperne (på een til fire personer) selvstændigt med opgaver, som de selv er med til at udælge og afgrænse.
Kurset sigter meget på at udvikle de studerendes arbejdsmetoder. Der vil ikke være tekniske forelæsninger, men enkelte metodiske forelæsninger og en del individuel vejledning. De studerende forventes jævnligt at fremlægge status for deres projekt og mindst een gang i kurset at fremlægge en artikel, der har relevans for deres projekt.
Nyere literatur ligger til grund for de studerendes arbejde, og det er sigtet på den måde at føre dem op til forskningsfronten indenfor et specifikt område.
Områder af særlig interesse er: - Algoritmer til global belysning. - Teknikker til realtidsrendering. - Syntese og manipulering af 3D former. - Fysisk modellering af materialers udseende. - Teknikker til generativ og interaktiv lyd. - Slutbruger værktøjer til lyd design. - Anvendelse af funktionel programmering til digital lyd. - Kontekst- og lokationsbestemmelse. - Semantisk web. - Social netværks interaktion. - Personaliserede brugergrænseflader.
Bemærkninger:
02830 køres sammen med 02831 og man kan ikke tilmelde sig begge. I 02830 forventes et større omfang af projektet svarende til de 5 extra ECTS.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx