E2B En forsøgssession udenfor skema kan være påkrævet
Undervisningsform:
Foredrag om kognitionsvidenskab herunder perception, hukommelse og tænkning
Matlab øvelser i eksperimentel psykologi og kognitive modeller som giver de studerende praktisk erfaring med nogle af værktøjerne i kognitionsvidenskab
Mennesker og maskiner processerer information. Mange problemer så som ansigtsgenkendelse, sprogforståelse og indholdsbaseret informationssøgning er trivielle for mennesker men svære at implementere i maskiner. Omvendt er mange problemer trivielle at implementere i maskiner men svære for mennesker. Dette skyldes at mennesker og maskiner processerer information på fundamentalt forskellige måder.
En forståelse af kognition, d.v.s. hvorledes mennesker processerer information kan være nyttig i udviklingen af nye algoritmer og i udviklingen af systemer hvor mennesker og maskiner interagerer. Den kan også være nyttig for forståelsen af den menneskelige hjerne og kognition i almindelighed.
Kurset introducerer flere metoder til at undersøge hvorledes mennesker processerer information. Adfærdsmål, så som reaktionstider og svarnøjagtighed, gives en central rolle men fysiologiske mål som EEG og fMRI bliver også beskrevet.
Kurset beskriver hvorledes kognition kan opdeles i moduler så som perception, opmærksomhed og hukommelse. Disse modulers funktion beskrives udfra førende kvalitative og kvantitative kognitionsteorier. Resultater fra afgørende forsøg er en vigtig del af kurset.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Være i stand til at beskrive de vigtigste teorier i kognitionsvidenskab inklusive teorier indenfor perception, sprog, hukommelse og tænkning
Være i stand til at diskutere grundlæggende begreber indenfor kognitionsvidenskab
Udføre et prædefineret psykologisk eksperiment
Kvantitativt analysere resultater af psykologiske forsøg
Give en teoretisk baseret vurdering af et psykologisk eksperiment
Forklare, med egne ord, principper bag matematiske modeller i kognitiv psykologi
Analysere grundlæggende matematiske modeller af menneskelig kogntion v.h.a. Matlab eller lignende programmeringsværktøj
Identificere og diskutere områder indenfor informationsteknologi hvor kognitionsvidenskab finder anvendelse
Kursusindhold:
Gennem forelæsninger og øvelser introducerer kurset kognitionsvidenskab til ingeniører. Gennem de praktiske øvelser får de studerende praktisk erfaring med eksperimentelle metoder indenfor kognitionsvidenskab. Kurset trækker paralleler mellem kognitionsvidenskab og informationsteknologi og belyser hvorledes de to områder interagerer.