Forelæsninger og øvelser. Øvelserne omfatter løsning af mindre opgaver samt projektarbejde i grupper på 2-3 studerende. Projektarbejdet dokumenteres med rapporter og programmer, som indgår i kursets bedømmelse.
At tilegne sig forståelse af basale begreber for imperative og objekt-orienterede programmeringssprog. At kunne udtrykke disse begreber med anvendelse af gængse imperative og objekt-orienterede programmeringssprog. At kunne udvikle mindre objekt-orienterede programmer og kunne dokumentere det udførte arbejde i en rapport. At kunne læse og forstå programkode, samt analysere dets opførsel uafhængigt af en implementation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Designe og dokumentere strukturen i imperative og objekt-orienterede programmer.
Implementere et udarbejdet design.
Forstå og anvende programmeringssprogs basale elementer.
Vælge og anvende hensigtsmæssige datatyper og datastrukturer.
Forstå og anvende objekt-orienterede programmeringssprogs faciliteter til håndtering af polymorfi, nedarvning og indkapsling.
Genkende nogle få, simple designmønstre.
Analysere kørslen af et program.
Skrive en overskuelig og velstruktureret rapport der dokumenterer alle de centrale aspekter af et programmeringsprojekt.
Kursusindhold:
Kurset er bygget op omkring programmeringssproget Java. Følgende emner behandles i kurset: - typer (primitive typer og referencetyper) - basale programmeringssprogskonstruktioner (løkker og forgreninger) - værdier, operatorer og udtryk - klasser, objekter, felter og metoder - brug af simple biblioteksklasser - design af klasser (stærk binding og svag kobling) - nedarvning (klassehierarkier og polymorfi) - abstraktion (interfaces og abstrakte klasser) - basal fejlhåndtering - benyttelse af basale funktionaliteter i et gængs udviklingsmiljø
Litteratur:
Building Java Programs, S. Reges, M. Stepp, second Edition, Pearson, ISBN-13: 978-0137062904